Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Khamis, 8 Disember 2011

Menculik Deeb- Day #4 (versi Sg Duyong, Melaka)



Akhirnya harini kiteorang pulang ke KL... sob, sob... Tapi canerpun pepagi pi bedal mee bandung muar dulu... kalau tak, nyesal weh! On the way balik, Pak Ustad decide bawak kiteorang turun Melaka lagi sekali sebab mase kat Istana Kesultanan Melayu Melaka haritu, penjaga istana tu kate tapak kaki Hang Tuah ade kat Sungai Duyong dekat dengan perigi Hang Tuah. So situlah kiteorang nak pegi! Saya mesti buktikan kepada suamiku yang saya memang pernah tengok tapak kaki itu 23 tahun dulu!


Untuk pengetahuan korang sume, kat Sg Duyong nilah tempat Laksamana Hang Tuah dilahirkan dan dibesarkan. Ni info full version dari encek Wiki: -

Hang Tuah ialah seorang pahlawan legenda berbangsa Melayu pada masa pemerintahan Kesultanan Melaka di abad ke-15 (Kesultanan Melayu Melaka) bermula pada 1400-1511 A.D. )[1] Menurut rekod sejarah, beliau lahir di Kampung Sungai Duyong, Melaka kira-kira dalam tahun 1444 A.D. Bapanya bernama Hang Mahmud manakala ibunya pula ialah Dang Merdu Wati. Bapanya juga pernah menjadi hulubalang istana yang handal suatu ketika dulu, begitulah juga ibunya yang merupakan keturunandayang di istana. Hang Tuah ialah Laksamana yang terkenal dengan kesetiaannya kepada Raja dan merupakan petarung silat yang amat handal dan tiada tolok bandingnya.
Hang Tuah dan empat orang kawannya: Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu menuntut ilmu bersama Adiputra di Gunung Ledang. Selesai menuntut ilmu, mereka berlima kembali ke kota Melaka.
Pada suatu hari, mereka berjaya menyelamatkan Dato' Bendahara (iaitu Perdana Menteri) daripada seorang lelaki yang sedang mengamok. Dato' Bendahara kagum dengan ketangkasan mereka dan menjemput mereka semua ke rumahnya dan seterusnya mengambil mereka untuk bertugas di istana.
Sejak itu Hang Tuah dan sahabat-sahabatnya amat disayangi oleh Sultan hinggalah Hang Tuah mendapat gelar Laksamana. Semasa mengiringi Sultan Melaka keMajapahit di tanah Jawa, Hang Tuah telah berjaya membunuh seorang pendekar Jawa bernama Taming Sari. Dalam pertarungan itu Taming Sari, seorang pendekar yang kebal yang tidak dapat dilukakan. Tetapi Hang Tuah mengetahui bahawa kekebalan Taming Sari terletak pada kerisnya. Oleh itu Hang Tuah berjaya merampas kerisberkenaan dan membunuh Taming Sari. Keris itu kemudiannya dianugerahkan oleh Betara Majapahit kepada Hang Tuah. Pemilik keris ini akan turut menjadi kebal seperti pendekar Jawa Taming Sari.[perlu rujukan]
Hang Tuah telah diutuskan ke Pahang bagi mendapatkan Tun Teja untuk dijadikan permaisuri Sultan Melaka. Ketika Hang Tuah ke Pahang, Melor turun dari Gunung Ledang mencari Hang Tuah. Melor telah ditawan oleh Tun Ali atas hasutan Patih Karma Vijaya bagi dijadikan gundik Sultan. Atas muslihat Tun Ali juga, Hang Tuah yang kembali dari Pahang akhirnya dapat berjumpa Melor, tetapi Sultan juga turut menyaksikan perbuatan Hang Tuah itu. Melor dan Hang Tuah dihukum bunuh kerana difitnah berzina dengan Melor yang telah menjadi gundik Sultan. Namun, hukuman mati tidak dilaksanakan oleh Bendahara sebaliknya Hang Tuah disembunyikannya di sebuah hutan di Hulu Melaka.
Hang Jebat telah dilantik oleh Sultan menjadi Laksamana menggantikan Hang Tuah dan keris Taming Sari telah dianugerahkan kepada Hang Jebat. Hang Jebat sebagai sahabat karib Hang Tuah, menyangka bahawa Hang Tuah telah teraniaya dan telah menjalani hukuman mati. Hang Jebat (menurut Hikayat Hang Tuah) atau Hang Kasturi (menurut Sejarah Melayu), bertindak derhaka kepada Sultan dan mengambil alih istana. Tidak ada pendekar atau panglima di Melaka yang dapat menentang Hang Jebat (atau Hang Kasturi) yang telah menjadi kebal kerana adanya keris Taming Sari di tangannya.
Sultan Mahmud terpaksa melarikan diri dan berlindung di rumah Bendahara. Pada masa itu baginda baru menyesal kerana membunuh Hang Tuah yang tidak bersalah. Inilah masanya Bendahara memberitahu yang Hang Tuah masih hidup. Hang Tuah kemudiannya telah dipanggil pulang dan dititahkan membunuh Hang Jebat. Setelah tujuh hari bertarung, Hang Tuah akhirnya berjaya merampas semula Taming Sarinya daripada Hang Jebat dan membunuhnya.
Dalam pertarungan yang sedih ini, Hang Jebat telah cuba membela sahabatnya yang telah difitnah. Namun begitu, Hang Tuah telah membantu sultan yang sebelum itu menghukumnya tanpa sebarang alasan. Sedangkan Abu Bakar Siddiq R.A juga berkata kepada orang Muslim bahawa jika dia bersalah, rakyat boleh menjatuhkannya. Ternyata, kesilapan Hang Tuah yang tidak berfikir bahawa Allah S.W.T lebih berkuasa dari sultan dan memang tidak salah Hang Jebat cuba menegakkan kebenaran. Tragedi ini masih menjadi perbalahan orang melayu sampai sekarang.
Namun begitu, ada juga yang menyokong Hang Tuah. Ini kerana Hang Jebat bukan saja derhaka kepada sultan bahkan telah membunuh ramai orang/rakyat Melaka yang tidak berdosa dengan mengamuk di dalam istana dan seluruh Melaka. Tindakan Hang Tuah yang membunuh Hang Jebat mungkin satu tindakan yang berupa hukuman mati terhadap pembunuh.
Sumpah yang terkenal daripada Hang Tuah ialah "Tak Melayu hilang di dunia" yang bererti bangsa Melayu tidak akan punah di bumi ini.


Nak carik tempat ni tak susah sebab encek GPS banyak membantu. Tapi signboard pun ade bile dah dekat nak sampai so dijamin tak sesatnye. Ruang parking dia luas so boleh parking kat mana-mana pun. First yang korang akan jumpe yelah perigi Hang Tuah yang sedalam 4.0 meter tu dalam sebuah ruang berbumbung.


Kat dalam ruang berbumbung tu jugak ada digantung sejarah asal-usul Laksamana Hang Tuah dari sejarah kelahirannya sampailah ke akhir hayatnya. Di sebelah kanan ruang tu pulak ade disediakan gerai-gerai souvenir yang menjual pelbagai barangan cenderahati yang comel-comel. *Kuatkan iman*

Tangga rumah melayu melaka lama. Untuk pengetahuan korang, rumah ni dibuat tanpa menggunakan sebutir paku pun!

Kat depan dia pulak ade surau so takdehal bile masuk waktu boleh terus gi solat kat sana. Suraunya pun luas. Di depan surau tu ade gerai menjual makanan dan minuman. Pastu dibelakang surau tu pulak ade sebuah rumah melayu melaka lama. Kat dalam nya ade macam-macam barangan antik melayu lama tapi kalau nak masuk kena bayar fee dulu okey. Feenya tak mahal cume RM1 sorang tak kire dewasa ke budak. Dah bayo ske ati korang la nak dok lepak ke, bergamba ke berape jam yang korang ske.

Antara barangan antik yang dipamerkan

Mesin jahit lama dan baju-baju warisan melayu melaka

Ruang bilik tidur utama. Katil dia tinggi doe! 

Baju-baju warisan lama yang diperagakan

Maria kat ruang utama

Bilik tidur kedua

Pinggan-mangkuk antik

Ruang dapur- ade 3 bahagian

Lagi pinggan-mangkuk antik. Ade maaaaaanyak kat dapo!

Ni pun kat dapo tapi bahagian tempat makan

Lesung ni dulu mak saya pakai okeh! Saya mencik bile kena tolong dia giling sebab tangan tak sampai!

Ni kat tempat masak

Senduk kayu dolu-dolu. Cantikkan?

Kebanyakan barangan antik ni yelah sumbangan dari orang-ramai

Sume ni pun disumbangkan oleh individu

Sume pinggan-mangkuk antik kat dalam ni adalah sumbangan dari individu yang berlainan

Ruang tamu. Baju-baju yang tergantung tu boleh disewa RM10 sehelai untuk dipakai kalau korang nak bergambar

Gong ni kat pintu masuk. Nota: Jangan bagi budak bawah umo pegang okeh. Nanti dorang pukul tak renti-renti!

Mesti korang tertanya-tanyakan, mane tapak kaki Hang Tuah tu? Ye, sungguh menghampakan sebab owner tempat ni kata jalan nak ke tapak kaki tu dah diturap so takde sape yang dapat masuk tengok dah semenjak zaman 90-an. Huhuuu... sian budak-budak dengan saya-saya sekali. Tapi takpe, at least Pak Ustad dah tak ketawakan saya lagi sebab finally dia tau benda tu memang wujud. Skang giliran saya lak ketawakan dia haha. (Sket je sebab isteri mithali) 


Owh ye... depan umah ni ade satu replika umah lama yang comel untuk sesi bergambar. Kalau korang dah bayar fee untuk masuk ke rumah lama tadi, so korangleh la terus gi bergambar kat umah tu. Kalau tak, bayar dulu ok!

Nilah umah replika tu. Kecik je.

Ni dalam umah replika tu. Kalau saya masuk wajib runtuh! Akaka...

Sudah, balik, balik! Kalau pandang belakang tu lagi sejam, dua baru gerak! *Kata Pak Ustad di dalam hati gamaknya*

Lepas ni cite pergi Zoo Melaka pulok la weh! 

Notes: Cerita dari awal penculikan boleh klik kat Menculik Deeb- Day #1. Pastu sambungannye yang seram kat Menculik Deeb- Day#2. Pastu pulak sile tengok tempat makan best kat Muor at Menculik Deeb- Day#3 okeh!


Signature

10 ulasan:

  1. Yeay!! Pasni KC nak masukkan tempat ni "place to visit" di Melaka. dh byk kali ke melaka tak penah pegi tmpt ni. thnks for sharing this, Deeb.

    BalasPadam
  2. @kakchik@ellaYe, ghupenya manyak tempat menarik ade kat Melaka ni KC. Kite pun bile dah jalan sini (ikut jalan dalam la) macam2 signboard tempat bersejarah jumpe tapi mase pulak takde banyak so ini jelah yang boleh pergi. Next kalau memang jalan Melaka je wajib round seluruh Melaka! :)

    BalasPadam
  3. akhirnya, meroyan tgk pinggan mangkuk tu, agak2 dorang jual tak?

    BalasPadam
  4. @Tina OthmanKalau jual pun mahal la Tina. Hrtu tgk WHI psl pinggan mangkuk ni sebijik. Harga sepinggan jek dah ratus. Kalau nak boleh beli ngan mak kite ade banyak! Haha! (Makcik kayooooo!)

    BalasPadam
  5. Awwww Melaka best kan? X dpt disangkal. Klu tau Mlk best lame dah pegi.. Hahhaa.. Bru2 ni bru nk p setelah sekian lama.. Punya la wowww! Rase nak p lagik..

    BalasPadam
  6. tuuuu dia abih buku teks sejarah di selongkar kan
    ehehehe...

    BalasPadam
  7. @Fabulous MeKalau nak pegi jangan lupe hajak kengkawan same! Heheh!

    BalasPadam
  8. i teringin gak nak ke sini.. bawak anak2 ke sini. explore..tapi till now tak kesampaian.

    BalasPadam
  9. @YanTakper Yan... suatu hari nanti sure sampai tuu.. heee...

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .