Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Tuesday, July 24, 2012

JJCM: Day 3 Ramadhan 1433




Sticky Note:
Makruh hukumannya menayang gambo makanan di bulan pose sehingga meleleh air liur... So hanya yang berjiwa kental saje dibenarkan membaca entri ini ye sebab entri saya sekadar untuk berkongsi dan memberi idea mengenai juadah yang boleh kite sediakan untuk keluarga sewaktu berbuka aje. Kalau saya menyebabkan korang jadik lalai dan lupa matlamat sebenar kite berpuasa, saya minta maaf ye.


Harini hari pertama saya jejak kaki ke pasar ramadhan. Cam biasa tempat yang wajib pegi yelah kat Danau Kota pasal boleh terus balik umah dengan gumbiranya. Hari pertama ni agak mencabar sket sebab first taim tengok macam-macam makanan jadik dia punye teruja cam siamang la sket kan akaka... tapi camnerpun seb baik la imanku kukuh *iman sangaaaat*. Jom tengok kukuh tak kukuh imanku ahaks!


BUBUR LAMBUK
Ini beli untuk Rayyan. Okeh gak rasa ala-ala bubur lambuk Kg Baru lagik. Isi dia pun manyak- ade udang besar, isi ayam, sayur, kacang dan sewaktu dengannya. Markah untuk ni 10/10.

ROTI ARAB
Indon tu sesuka ati dia je kan boh nama roti ni roti arab. Saya rasa macam roti john je jugak. Beza dia cuma dia pakai roti arab. Ngelat! Untuk itu, markahnya 5/10 sebab tipu.

KUIH-MUIH
Haaaa... kuih dari makcik masam ni memang terkenal dari tahun-tahun lepas lagik. Kuih-kuih dia sumenya sedap cume tulah, muke tu tak pernahnya nak senyum. Tapi mungkin gak tu trademark dia kan? Kalau tidak, susah la orang nak kenal dia ngeh, ngeh... untuk makcik masam cam biasa markah penuh! 10/10.

AGAR-AGAR CAMPUR
Harga dia RM2 untuk 5 jenis agar-agar yang korang bleh campur-campur. Saya pilih agar-agar mangga, oreo ngan batik. Rasanya meveles walaupun kaler dia rase cam nak kuar isi perut akaka... Sebab sedap dan murah, saya bagi markah 10/10.


Belanjawan hari ini:
Bubur lambuk: RM 3.00
Roti Arab nan hado: RM 4.00
Kuih-muih: RM 4.00
Agar-agar: RM 2.00
Air tembikai laici (tak sempat nak snap dh abes akaka): RM 2.00
Jumlah busat: RM 15.00

 Hmmm... kena kurangkan bajet lagi ni Farah....

Signature

16 comments:

  1. @kakchik@ellaUntuk 5 orang makan Kak Ella hehe... nasik xde, buke ngan ini aje. Okeh kot! Tu pun bubur lebih carry forward jadik lunch Rayyan tghr ni hehe...

    ReplyDelete
  2. sangat murah ok... dapat macam2...
    bolehler... kira pandai gak budget... kalau akak hancus...

    ReplyDelete
  3. @Cho ZilaErm hee... ye kew? I tersiput skjap. Tapi kak, ni baru hari pertama masuk PARAM okehhhh... ade banyak hari lagi blom tau hahaha....

    ReplyDelete
  4. mkn ni jer? xder nasik? pengsan kalo saya! heheheee

    ReplyDelete
  5. @InaAchikAk-ah InaAchik. Kiteorang pulak kalau makan nasik pengsan perut retak! Akaka...

    ReplyDelete
  6. ke Kg Baru ke dear? farah g semalam.. g beli murtabak Pak Din.. Sedap juge..:)

    ReplyDelete
  7. @Farah ShamsudinOooo ghupenya murtabak Pak Din tu kat kg baru ye? Smlm mak pesan tapi orang pegi PARAM Danau Kota aje hahaha... pastu bile dah sampai sane mulelah pening kepala mane lak nak carik Murtabak Pak Din ni? Tak jumpe pun! Dia kate dia tgk kat TV! Obses betul bondaku nih!

    ReplyDelete
  8. ini baru kuih muihnya..lauk pauknya tak ada ke..hehehhee

    ReplyDelete
  9. pergh, tina tak pecah rekod lg pergi param sebab tenat sangat org

    hihi tak memasal dpt nama makcik masam ye

    ReplyDelete
  10. @MamaEmaMamaEma, lauk-pauk masak untuk sahur masak lambat kol 10. Yang ni lauk berbuka jek! Kami tak makan nasik hehe...

    ReplyDelete
  11. @Tina OthmanTina, gi taim 4:30 camtu masih boleh nampak jalan, orang ciput. Kalau pegi dah kol 5 keatas memang selisih bahu le jawabnya! Ak-ah kan.. skeati jek ku bg nama akaka...

    ReplyDelete

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .