Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Khamis, 20 September 2012

Saya trauma kat Encik Jamban!



Ni ape ke motip tayang gambo jamban nih? Motip= SAYA JATUH DALAM JAMBAN! *Owh yeh, silelah ketawa*

Korang tau tak jamban dulu-dulu jenis duduk tapi dia tinggikan dan simen macam tempat duduk so that korang tayah cangkung tapi boleh duduk? Tak bleh bayangkan takperlah, buat-buat jerlah paham iye. Umah sewa saya skang ni memang umah asal tuan umah jadik design dia memang abselutli cam dolu-dolu lah. Pulak tu sebab itu rumah asal dia so dia tak nak re-design, tacap ke apa-apa yang patut sebab katanya dia nak kekalkan umah tu that way cewah.


Masaalosnya... bile benda dah berpuluh tawon ko tak jaga, haaa... macam-macam kerosakan la ada kan. Salah satunya jamban nilah! Dah bape kali saya komplen tapi dia wat dek jek! Taulah nak soh kiteorang pindah cepatkan, pasal dah berbelas tahun dok situ. Konpem dah nyampah nengok muke kiteorang. *Tetiba emo* Salah satu masaalah kat jamban umah tu yelah kalau nak pam, kite kena naik atas lubang jamban tu pastu tarik pam dia, baru dia flush okeh.


So nak jadik citer hari Ahad lepas, saya salah makan so sakit peyut ler. Kali ketiga saya dah memeram, saya pun laksanakanlah kesedaran sivik saya cam biase yeitu berdiri atas lubang jamban itu dan flush. Mase nak turun dari atas tu, agaknya sebab dah keletihan bape banyak kali dah jadik penghuni jamban, saya tersasul pi pijak lantai bawah instead of anak tangga dulu. Nak jadik cite pulak lantai tu licin... maka apelagi... paham-paham ajelah!


Cite ni cam klaka tapi sebab saya yang kena ianya sangatlah tak klaka okeh. Memandangkan takde menda saya boleh grab mase jatuh tu, so daya hentakan MASA jatuh tu sangatlah hebak. Belakang saya terhentak pada bucu simen tempat jamban tu dan tulang punggung terhentak kat bucu anak tangga. Kaki pulak terhentak kat pintu. Masa saya jatuh tu punyelah azab rasa sakitnya... saya takleh bangun cuma mampu beberape kali sebut "Ya Allah... " aje... pastu rasanya saya pitam beberapa saat sebab tak tahan sangat sakit dan saya rasa sesak nafas.


Sehingga saya dengar suara Maria dari luar so saya gagahkan bangkit, bukak pintu dan merangkak keluar. Rupanya Maria kata dia terdengar bunyi macam pintu terhempas kuat sangat jadik dia pun lari pegi belakang. Pastu dia dengar suara saya mengerang so dia kate dia terus agak saya ade problem. Dia pun gi panggey ayah dia yang tengah repair motor kat laman luar. Pak ustad pun lari datang papah saya keluar dari jamban derhaka tu dan kasik saya baring kat hall. Terharu saya tau bile Maria sapukan minyak panas kat belakang saya. SiRayyan yang umo baru 4 tahun tu pun kemain beria-ria picit belakang saya huhuuu... (walhal tak rasa pepun pasal tangan dia tecit nau...)

Kejadian ni sebenarnya mengingatkan saya bahawa mati itu pasti dan boleh berlaku dimana-mana dan bila masa saja. Waktu saya sesak nafas dan hampir nak pitam, saya dapat rasa macamana rasanya bila nafas kita cuba diberhentikan. SAKIT MACAM BADAN KITE DITWISTKAN KE BELAKANG SAMPAI KAKI BOLEH CECAH KEPALA- ianya adalah AMAT sakit. Itu aje yang saya dapat katekan. Kejadian ni juga membuka mata saya bahawa inilah sebabnya Allah amanahkan kita anak dan mengapa pentingnya kita didik amanah Allah itu dengan sebaik-baiknya.

Hari ni tengok belakang kat cermin ade dua garisan pecah darah sepanjang 6 inci atas dan bawah. Syukur alhamdulillah tak kena tepat-tepat kat tulang belakang, kalau tak dah tentu saya lumpuh. Ingatlah, kemalangan boleh berlaku dimana-mana saja okeh so berhati-hatilah walaupun di dalam rumah!


Notakaki Saiz Tujuh

Maseh banyak kat Aieda sebab rekemenkan tukang urut semalam! Kak Suzi memang bestlah! Memang arr tak sama mengurut masa sakit dengan mengurut masa bersalin. Masa bersalin takde lebam bagai... ini lebam, bengkak sume cukup pakej ler... itupun dah bape kali rasa nak terkucil daaa kihkih... Anyway sesape yang berurut sesaja pun boleh dengan kak Suzi ni. Nak tau lebih lanjut boleh add dia jadik friend kat SINI dan kalau nak tengok lebih details keje dia, silalah ke blog beliau kat SINI ye! Kak Suzi... dua puluh lima persen yeee agaga...!


Okehlahhhh......! Saya tunjuklah gambo jamban saya tu haaaa... (ntah sape pakse ntah?)

V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V
V


Signature

22 ulasan:

  1. bahayanye kak....klu bab licin nie la yg plg takutkan....lg2 bila terhentak kt pinggang..huhu...syukur akk x ape2...ulang blk x tao akk berurut tue bg cpt sembuh

    BalasPadam
  2. siannyer..terasa ngilu plak kt badan sy ni hah..naseb xde pape..len kali nk buat rumah jgn buat jamban camtu ek..;)

    BalasPadam
  3. Uishhh .. bahaya tu. mesti sakit, kan. Deeb jaga diri eh. kalau ada masa pegi la urut badan tu .. biar lebih lega.

    BalasPadam
  4. bahaya tu, next time hati2 ye & jaga diri

    BalasPadam
  5. Astagfirullah Farah. Sakitnya.. Saya tau sebab saya pun penah jatuh cenggitu dlm jamban masa kat ofis the Mall dulu. CUma jamban tu tak setinggi tu. Saya jatuh dgn cara yang sama sbb pinjam selipar ofismate yang tapak dia memang dah takde bunga tayar. Tergelincir dan terhentak belah kanan. pastu dah lama lepas kawen ni, bila pegi berurut sebelum pregnant dulu, akak tukang urut tu kata, rahim saya dok selonggok kat belah kanan, pastu belah kiri macam kosong je. Then dia tolong betulkan. Pastu baru saya teringat pasal kejatuhan saya di jamban dulu.

    Awk kena pegi check kat spital la. Takut ada retak apa2 ke. Bahagian dalaman ni bahye.

    BalasPadam
  6. @oshin-jamelBetul! Ak-ah Oshin, rasanya memang nak kena berulang urut jugak nih. Takut ade lagi urat yang terpeleotkan? Hee...

    BalasPadam
  7. @MéuzAngelo™ XXIIITau takper. Balik ni nak lempang kepala tuan tanah eh tuan umah 18 kali (macam berani!)

    BalasPadam
  8. @Nens CollectionKu tak mungkin wat jamban ghupe itu Nen. Hehe...

    BalasPadam
  9. @kakchik@ellaSAKIT SANGATTTTTTT!!!! Maseh ye KC. Memang rasa nak kena repeat urut nih pun huhu...

    BalasPadam
  10. @Kesuma AngsanaMaseh kak! Insyaallah! Haritu ntah nape tetiba tak terjage diri huahua (boleh ke stetment ni? Thee...)

    BalasPadam
  11. @LydSunshineOoo padan le jamban kat The Mall tu ade satu yang retak! Wehh Lydd takut la nak gi spital! Pak ustad nak bawak tapi ku takut ngaaaaaaa... tetiba doktor kate tulang anda terpakse dibuang wuahaha...!!! Tp smlm tukang urut artis itu kate otot mmg berlari sket tp rahim kite tpt duduknya cantikkk aje. Mase dgr tu legaaa... Cuma sangat bersyukur sebab tak kena tepat dgn tulang belakang. Jarak dia 1mm je lagi bayangkan? Huhuuu...

    BalasPadam
  12. ENTRY BERGAMBARAJAH NI BTOL2 BUAT SAYA FHM SITUASINYA DAN (alamak, br prasan caps lock) dapat rasa betapa sakitnya awk akibat hentaman di jamban durhaka itu. ohhh, degup degap jantung saya. semoga awk x paper dan cpt baik dr sakit...

    BalasPadam
  13. @InaAchikItulah purpose letak gambarajah tu pada awalnya pun hehee.. nak bagi org paham ape yg saya lalui. Tapi kite bace blog awak kate sakit dan musibah tu satu kafarah dosakan? So alhamdulillah jugak sebab dapat menghapuskan dosa-dosa kite yg kecik, insyaallah!

    BalasPadam
  14. eee...sakitnye, akak dulupun pernah jatuh mcm tu masa duduk sewa kat sg tua dulu tapi tak de gi urut sbb tak terfikir pun mase tu...jamban tu pun sebijik mcm tu.

    BalasPadam
  15. @SallyYe ke? Memula Lonie nak bawak gi klinik aje tapi rasa macam ape yg klinik bleh wat pun kan setakat x-ray dan bagi pain killer. Pastu mak kata mesti ade urat yang dah berlari tu sebab siap bentan malam tu takleh tido sampai pukul 2 pagi. Itu yang bangun besok tu nekad nak mengurut gak tu. Alhamdulillah ni dah okeh sket dah cuma kalau duduk memang terasa la denyut-denyut dan ngilu. Rasanya nak gi x-ray gak kat Klinik Kita nanti. Sana panel Lonie bolehlah dapat free! Yeay! Thee...

    BalasPadam
  16. Ya Allah,deep dah ok ke ni?bahaya kan bilik air ni sebenarnya.take care

    BalasPadam
  17. @Peri PiAMaseh Phia. Sedang recover skang ni, insyaallah ok.

    BalasPadam
  18. babe, sory byk2, mula2 baca cm kesian, tp aku tergelak bile tgk gmbr katun tuh... huhuhhuhu

    BalasPadam
  19. (tepuk dahi sambil geleng kepala)
    ish3x, kesian pulak saya bila dah baca cite awak ni...huhu...
    kalau saya, jumpa jamban camni, don't play-play (pinjam ayat phua chu kang), dah la tinggi, tempat pulak licin, sempit.... silap aribulan, xder selera pun nak melepas... huhu

    BalasPadam
  20. @iwan_redzuanHuhuuu nak buek camno Iwan, ini jelah satu-satunya tempat nak berkubang kat umah sewa ni uhuks!

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .