Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Selasa, 4 September 2012

myChef's - Gourmet Blog Challenge: Pau Ayam Kalio



Produk myChef's inspirasi dari Chef Ismail ni rasanya hampir nak sama dengan rendang samah yang mak saya selalu masak tapi mak saya kata itu rendang style orang belah-belah utara nun. Tak sangka rasa Ayam Kalio tu hampir sama dengan masakan mak saya so memang saya bagi 10 bintang la kan! Hehee... Oleh sebab rasanya yang sedap itu, akhirnya terkeluarlah pulak idea nak jadikan hidangan Ayam Kalio ni sebagai hidangan petang iaitu- Pau!

Cam biasa meh nengok bahan-bahan yang wajib ade ye: -


Bahan-bahannya: -


  • 1 kotak myChef's Ayam Kalio
  • 4 biji kentang- direbus bersama 1 sudu besar garam sehingga lembut dan ditoskan.
  • Tepung pau segera Green Grass



Cara-cara membuatnya: -


  • Panaskan myChef's Ayam Kalio dengan menggunakan ketuhar mengikut aturan pada kotaknya. Kalau nak lebih senang, buat macam saya je- panaskan dalam kuali! Thee... Bila dah cair dan panas semuanya, keluarkan dari kuali dan carik-carikkan ayamnya menjadi cebisan kecil. Jangan lupa untuk keluarkan semua tulang-tulang ayam, daun limau purut dan serai yang terdapat dalam kuah tu. Kalau tak, kang ade yang makan pau tercekik tulang haha...! (Okeh, tak lawak...) 
  • Bila dah pasti tinggal isi ayam ngan kuah aje, bolehlah tuangkan dalam bekas berisi kentang yang dah direbus tadi tu ye. Lenyek-lenyekkan ubi tu bagi hancur sket dan sebati ngan ayam kalio tadi okeh.

Lepas boh inti, rehatkan dia supaya dia gebus ye...


  • Sementara tunggu inti sejuk, korang bolehlah preparekan paunya. Saya pakai pau instant Green Grass je sebab seumo idup ini kali pertama wat pau hehe... Oleh sebab itu sebelum tak jadik dan kena gelak ngan budak-budak, baiklah tayah amek risiko kan? Haha... (alasan... walhal malas) Okeh, lepas korang dah uli dan rehatkan doh pau tu sampai gumuk (saya biarkan sampai 30 minit) korang bolehlah bahagikannya kepada 15 biji doh yang sama saiznya. 
  • Pastu sudukan 2 sudu besar inti tadi kedalamnya dan bunjutnya kemas-kemas. Letak doh di atas sekeping kertas minyak dan pastikan yang bahagian bunjut tadi berada kat bawah ye. Pastu susun atas loyang yang dah ditabur sedikit tepung. Jarakkan supaya bila dia gemuk nanti dia tak melekat antara satu sama lain.


Dah tembam!!!


  • Selepas 30 minit, korang blehlah setat panaskan pengukus dan kukus pau tadi tu selama 10-15 minit. Pastikan air pengukus tu dah mendidih dulu baru masukkan pau tu okeh! Skang dah boleh makan! Yeay!



INFO BERGUNA: -


  1. Resepi Ayam Kalio ni memang memenuhi citarasa masakan melayu sebab cukup rasa serainya, daun limau purutnya dan pedasnya. Tak perlu tambah garam, gula atau perasa kecuali pada ubi yang direbus sebab ubi menghilangkan rasa masin pada masakan. Sebab tu saya bubuh garam waktu merebus ubi tu tadi ngeee...
  2. Pau merupakan makanan yang sihat sebab ianya lansung tidak menggunakan minyak. Selain jadikan minuman petang, jadikan bekpes di hari minggu pun best gak kan? Theee...


Hmmm baca sudah, nengok gambo pun sudah, skang mase untuk gi carik produk myChef's Ayam Kalio pulak dan cuba ye! 

Cam biasa jugak, sudi-sudikanlah menge'LIKE' entry saya ni kat SINI ye! Hanya dengan satu klik pada butang Like tu, korang secara tak lansung sebenarnya telah membuka peluang saya untuk ke final! Insyaallah! Maseh!!!


Signature

12 ulasan:

  1. pau tak boleh biar kembang sebelum kukus, sebab nanti doh akan turun dan penyet2.. kena terus kukus dan biar dia kembang dlm pengukus

    BalasPadam
  2. salam perkenalan.. memang kreatif :)

    BalasPadam
  3. @Eny YusnizarOwh ye kew? Ngeh, ngehhh... baru ku tau. Maseh sudi bg tips ya! Lepas ni tekad nak cube lagi heee...

    BalasPadam
  4. @corat coret sendiriHee... sat no, myChef's blom bg link lagi. Anyway maseh sebab ade inisiatif nak tolong Like kite ngeee *terharu*

    BalasPadam
  5. @WaniSalam ukhwah Wani. Kreatip la sangat hahaha...

    BalasPadam
  6. Salam, Ayam kalio tu tak wajib dijadikan pau kan? Nampak sedap je kalo makan dgn roti jala.

    Awak, pau tu tak sama cam dlm gmbr. Buat la punjut tu kedut2 tu. heheh.

    BalasPadam
  7. @LydSunshineAk-ah, cicah ngan roti benggala ke benggali tu pun sedap. Tapi kalau masuk contest wat cicah ngan roti rase cam nak kena lempang jek ngan jurikan? Akaka... alaaaaaaaaa!!!! Taulah pau kite tak jadikkk!!!!!!!!!! *Tabahkan hati*

    BalasPadam
  8. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .