Thursday, February 23, 2012

Home » » Resepi: Kek Coklat Deebnye style lor!

Resepi: Kek Coklat Deebnye style lor!



Bagi ex-customer FUNMUFFIN saya yang rindukan kek ceklat saya ni... *ayat perasan tak bleh blah* ... haaa... lepas ni korang boleh cube sendiri kat ghumah ye sebab ni saya nak turunkan resepi kek ceklat yang tersohor itu haha... *kate kau*  Okeh, memula pegi kat dapo skang dan periksa ade tak bahan-bahan ni kat umah. Kalau ade, okeh konpem boleh buat!


Bahan A: -
  • 3 cawan tepung naik sendiri
  • 250gm butter
  • 1 cawan gula kastor (alaaa... gula biase tu pun boleh!)
  • 5 biji telur gred B
  • 1 sudu teh perisa vanilla

Bahan B: -
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan gula kastor
  • sedikit air untuk bancuh serbuk koko. Tayah banyak- cukup sehingga bile dikacau semuanya dapat sebati je.



Skang mari membuat ujikaji ke atas diri sendiri samada pandai masak ke tidak, ahaks!: -
(Sebelum tu nak mintak mangap sket lah sebab gambo cam bangang sket. Kalau ku ade tangan sotong dah tentu senang nak pegang mixer, nak masuk bahan & nak amek gambo sekalikan? Hehe...)


1) Bahan B korang kacaukan atas api yg kecik cukup sampai sumenya sebati dan larut pastu sejukkan. Jangan sampai bahan tu mendidih atas api ye.


2) Dalam bekas mixer (atau mangkuk ayun ke, ape-apa jelah yang korang ade) pukul butter dengan gula sampai kembang.


3) Sile pastikan yang hasil pukulan tu cukup kembang dan butter tu menjadik putih ye. Kalau tak nanti kek korang tak berape nak naik! Kendian korang blehlah masukkan telur satu persatu dan kacau sampai abes.


4) Masukkan esen vanilla dan sambung kaco dia sekejap. Alaa.. ala-ala kacau manje gitu. Pastu secara selang-seli, masukkan tepung dan Bahan B dan dikacau sampai sebati setiap kali bahan tu dimasukkan. Ikut petua orang tua-tua, kalau mule dengan tepung, penutupnya pun mesti tepung jugalah ye. Begitu gak kalau mule dengan ceklat dulu.


5) Sementara korang nak jilat sudu mixer sediakan loyang, sile panaskan oven pada suhu 180 darjah celcius selama 10 minit. Skang amek loyang berukuran 10", sapukan butter sekelilingnya pastu tampal kertas minyak kat dasar dia je. Keliling takyah. Pastu tuangkan bancuhan tadi ke dalamnya. Bukan tuang dalam mulut ye. Bile oven dah mengeluarkan bunyik tetttt... haaaa skang korang bolehlah masukkan loyang tu dalam oven dan bakar selama 55-60 minit pada suhu 180 darjah celcius paras laut.

Tedengggg... dah masakkkk!
Huhuuu.. budak-budak ni memang!!! Tak sempat nak amek gambo depa dah potong!


Ekcelli memang nak boh topping tadi tu tapi budak-budak dah cepat sangat ngappp! Dah tinggal sebelah pun sebelahlah Farah oiiiii...!

Kek ni sedap dimakan camtu je tapi kalau boh topping cam ceklat ganache ke, uiiii mak lagi la sedap. Korang jugak boleh pelbagaikan contohnya cam bubuh coklat krim atau coklat kastard ditengahnya. Bawah ni yelah antara koleksi hasil keje saya mase meniaga dulu. Mebi korang bleh dapat idea sket caner nak deko lepas menengoknya. Kalau nak tiru bulat-bulat pun mak tak kesahhhh.... *Wink*












Signature Kalau suke dengan entry ni, jangan la memalu picit Like! Maseh!

10 comments

February 23, 2012 at 9:28 AM

kak farah, nape ek permukaan kek tu merekah? kite pun ade gak buat kek, merekah...huwarghhh

WAH CANTIK² NYER..

February 23, 2012 at 9:39 AM

@Ibu DarwisyItu menandakan butter yg kite pukul cukup kembang. Baguslah merekah sebab itu bermakna kek anda masak sempurna! Hehehe...

February 23, 2012 at 10:20 AM

Emm... sedapnyer. Terima kasih sbb sudi kongsi resepi kek coklat yg sedap ni.

February 23, 2012 at 11:09 AM

fuyoo tapi malas nak buat sendiri, anta ke tina sikit boleh hehe

February 23, 2012 at 11:28 AM

@oktantMaseh sebab sudi jenguk sini hehe..

February 23, 2012 at 11:28 AM

@Tina OthmanBleh Tina. While stok last cepat rebut hahaha... (tapi rasanya akan habes dalam beberape minit je nih!)

February 23, 2012 at 1:16 PM

KAK... kite x pandai mem'baking' kek...
kecur air liur tgk kek coklat akak ni...

February 23, 2012 at 2:32 PM

@InaAchikBlom cube blom tau dik. Cubelah pastu wajib anta kat akak sbb chef kena rase nak bagi markah muahaha... (kejam tak?) :)

March 23, 2012 at 2:11 PM

rindu dengan cupcake akak...kena belajar buat sndr la lepas ni..lagi2 resipi kak meh la kongsi :)

March 30, 2012 at 11:35 AM

@corat coret sendiriNegh, ngeh, ngeh... resepi kek boleh bg. Resepi muffin tu kalau nak kena gi kedai bakeri. Kudukut??? Ehhh bukannn...! Sbb resepi dia ade tulis kt sarung tepung muffin tu hehehe... den pun tak pernah hapal!

Post a Comment

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KITE KAWAN2!

 
Photobucket