Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Rabu, 9 November 2011

Resepi: Apam Polka Dot versi Strawberry



Kalau korang masih ingat, dulu aku pernah wat Apam Polka Dot, kan? Well, haritu Maria mintak aku wat versi strawberry pulak untuk jamuan akhir tahun kelas dia. So, still gunakan resepi polka dot tu, cuma aku ubah certain part untuk resepi ni untuk bagi lagi sodap. Marilah mencuba!


Bahan-bahan
3 biji telur
275 gm tepung naik sendiri
220 gm gula halus/ kastor
150gm susu segar perasa strawberry Dutch Lady atau yang sewaktu dengannya
1 sudu kecil ovallete
Pewarna hijau dan pink


Cara membuatnya:
  1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maxima selama 6 - 8 minit. Masukkan satu per satu bahan ye bukan hantam masuk sume hehe.
  2. Bahagikan adunan tiga bahagian: 1 senduk tanpa warna, 2 senduk warna hijau dan selebihnya masukkan kaler pink. Pastu yang kaler ijau ngan takde kaler tu masukkan dalam piping beg ye.
  3. Masukkan satu sudu teh adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun didalam acuan lompang.
  4. Picitkan warna ijo kat bahagian atasnya sikit je untuk membentuk daun. Pastu dot dotkan bahagian bawahnya dengan adunan yang takde kaler tuh tadi.
  5. Kukus dalam pengukus (yang telah dipanaskan sehingga air menggelegak terlebih dahulu) selama 10 minit atau sehingga konpem masak.


Tadaaaa... skang boley makan!




Signature

2 ulasan:

  1. rajinnya, saya tau makan je hehe

    BalasPadam
  2. @Tina OthmanTina, ikutkan badan rase cam 1000 kali berat gajah tapi sbbkan anak nak, berat pun jadik ringan! Huhuuu...

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .