Tuesday, December 30, 2014

Home » , , , , , » Cuti2 Malaysia: Wakaf Che Yeh- Siri VII: Mesti cuba di Kelantan!

Cuti2 Malaysia: Wakaf Che Yeh- Siri VII: Mesti cuba di Kelantan!



Akhirnya sampai la ke penamat siri hashtag Cuti2 Malaysia: Wakaf Che Yeh ni. Selama lima hari kat sana saya belajar yang negeri Cik Siti Wan Kembang ni memang kaya dengan pelbagai makanan yang sedap-sedap. Bukan tu saja tapi semuanya boleh didapati dengan mudah dengan harga yang murah. Uiks! Awat tetiba formal cengginih heh! Meh tengok apa makanan yang korang patut coba hasil ujikaji saya kat sana hehe...

NASI KAK WOOK
Nasi ni ialah nasi putih dengan gulai, sayur, sambal belacan dan ayam goreng yang dipotong kecik-kecik dan disaluti cili. Rasa dia lebih kurang macam nasi kukus ayam berempah kat KL ni cuma ayam dia la beza sket sebab bila digoreng kecik-kecik, ia lebih krup krap hehe... Lokasi saya beli ni kat tepi Perodua Wakaf Che Yeh aje. Kat jalan besar ada trapik lait tu korang amek kiri sekali dan masuk simpang kiri tu jalan sikit aje! Waktu operasi pagi pukul 7:00 sampai 10:00 tengahari rasanya.

KUIH-MUIH TRADISIONAL
Kuih-kuih ni saya beli kat kakak yang jual depan umah dia je dalam kawasan Jalan Pintu Geng. Selain kuih-muih, menu utama dia ialah nasi lauk campur yang yummeh jugak! Tabik kat kakak ni hehe... Meh nengok kuih apa saya beli; Dari atas ialah bahulu telur RM2/- aje. Sebelahnya saya taktau nama kuih tu ala lompat tikam tapi takde benda yang nak tikam tu haha.. Sedap sangat ok! RM2/- jugak. Bawah dia ialah putu halba RM2/-. Ramai suruh rasa so saya belilah putu ni tapi rupenya ia tak sama lansung rasa dengan putu beras sebab dia pakai ubi kayu. Saya makan migraine sampai petang hahaha! Bawah sekali pun saya taktau nama dia jugak RM2/-. Yang pasti ianya sangat yummeh yummeh dan yummeh! *melampau tak?*

NASI AIR DINGIN
Okeh... dalam seeeeemmuuuaaaa makanan yang saya makan sepanjang kat Kelantan ni kan, saya nak bagi award makanan yang paling dipuja dan teringat sampai meleleh-leleh airliur basi ni iaituuuu jeng jeng jenggg... Nasi Air Dingin! Nasi ni dijual kat tepi jalan je oleh sorang abe ni yang mana saya rasa dia mesti hapal muka saya sebab hari-hari singgah beli! Hehe... Lokasi dia ya amat sonang sebab cuma 3-4 meter je dari Perodua Wakaf Che Yeh. Kalau korang nak tau, nasi ni ekcelli cuma nasi putih, sambal belacan dan gulai lemak ikan tongkol aje. Tapi rasa dia? MABELES!

Yeaaa akhirnya tamat sudah! So sesapa yang garuk kepala tak tau pa cita saya dari hari pertama sampai la hari kelima saya jadi pelancong di tanah Kelantan, jemput-jemput ler singgah kat link di bawah ni ye! Adios!


Klik sini untuk baca kisah masa dalam perjalanan ke sini!

Sini plak cite pasal homestay yang kami stay masa kat sana!

Review pasal Restoran Istana Impian Catering kat sini: -

Last but not least *ewah* review kat Cafe D'Classic White Coffee

Signature Kalau suke dengan entry ni, jangan la memalu picit Like! Maseh!

3 comments

December 30, 2014 at 5:18 PM

jalan2 sambil follow http://www.kisahemasputih.com/ :)

December 31, 2014 at 9:02 AM

sedap nyer!!!

January 12, 2015 at 7:08 PM

kaknoor pun jenjalan dan follow jugak

Post a Comment

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KITE KAWAN2!

 
Photobucket