Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Isnin, 9 Disember 2013

D.A: Menu Lunch/Dinner -3



Resepi ni saya bagi nama 'Fish Fillet & Salad'. Untuk yang 'newbies' atau yang betul-betul perlu jaga kadar kandungan carb dalam makanan dorang, saya kena bagitau yang 'breaded fish fillet' macam ni adalah tidak boleh ye anak-anak. Disebabkan ade roti di situ maka kandungan carb dia agak tinggi so susahlah kalau korang betul-betul nak turun berat badan dengan cepat. Sebaiknya korang carik fish fillet yang kosong tanpa breaded atau nak fresh lagi, beli je ikan sekor dan belah buat fillet (kalau rajin ler hehe...).

Untuk menu ni saya cuba guna gravy sos hijau dari blogger Ummisalsabila sebab saya suka sangat sos fillet caribbean kat Secret Recipe tu. Cuma saya terpaksa skip krim masakan tu so resultnya taklah sesedap sos kat SR dan rupanya pun memang lain la dari resepi dari blogger ni huhu... takpe Farah, kate nak kurusss... Meh tengok bahannya: -

Bahan-bahannya: -
Sekeping dua fillet ikan (bergantung kepada berapa banyak korang nak bedal)
Daun salad
Daun kobis
Tomato dipotong dadu
Garam
Minyak olive

(Untuk sos hijau)
1 sudu butter
3 ulas bawang putih
Satu genggam daun parsley segar
1 kotak kecil krim masakan (skipped yang ini kalau nak kurus! Har har!)
Sedikit herba dill (saya takde nih)
Garam
Black pepper
Limau nipis atau lemon

Caranya: -
  1. Fish fillet tu dipanggang guna minyak olive yang sedikit saja dalam kuali pemanggang ajaib. Boleh guna kuali biasa tapi kena guna minyak banyak so itu tak berapa elok untuk kesihatan pun kan?
  2. Untuk salad: Gaulkan kesemua sayuran dengan minyak olive dan garam
  3. Untuk sos hijau: Panaskan kuali bersama satu sudu butter.Masukkan 3 ulas bawang putih yang dicincang, segenggam daun parsley yang dikisar halus, masukkan krim masakan, sedikit herba dill (jika ada), garam, black pepper dan sedikit perahan limau atau lemon.Masak sehingga mendidih.Siap!


Signature

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .