Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Jumaat, 25 November 2011

Tetiba terwindu FUNMUFFIN. Apa kes?



Hmm... bile tengok gambar-gambar lama mase wat bisnes FUNMUFFIN on da Net dulukan, :look: tetiba rindu la plak, heheh! Teringat zaman-zaman bizi body itew. Tapi itu cite 3-4 tahun lepaslah. Waktu tu masih de kederat lagi. Ngandungkan siRayyan- sampai perut cecah pintu oven dulu sebelum tangan pun tak reti-reti nak brenti masak lagi. :01: Masuk bulan ke-9 barulah tersedar yang tak lama lagi dah nak beranak, barulah reti nak tobat hehe...

Macam-macam experience sebenarnya yang saya dapat mase wat bisnes tu. Bukan setakat belajar cipta kek atau muffin baru, hari-hari kena cipta deko baru, belajar jalan baru :mRempit: (ate nak deliver cane? Taim tu bukan de GPS lagi!) dan macam-macam lagilah. Pengalaman jumpe berbagai ragam manusia pun ade. Ade yang baik, terlebih baik, ade yang kurang ramah, yang salahkan saya sebab dia tak tau jalan pun ada! :08: Ahaks! Well, dalam dok belek-belek gambo lama-lama tu, ade la saya terjumpa beberapa pict yang simpan banyak kenangan.
Antaranya: -



Muffin ni bukannya cantik pun tapi quiet memorable gak sebab kawan lama mase sekolah teknik dulu sanggup datang dari Pulau Pinang nak rasa muffin ni. Kerana muffin jugak la saya dapat jumpa ramai gak kawan-kawan sekolah lama saya dulu. Lagi, muffin ni sangat bermakna buat saya sebab gambarnya terpilih dalam Explorer Flickr. Bukan senang tau nak masuk dalam tu, tetiba alih-alih cek gambar muffin ni bulih tersenarai! :hua: Perghhh... Kembang idung selamanya sekejap.


Yang ni pulak kawan sepermainan mase darjah 6 kat SRK Gombak Satu punya order. Ingat lagi dulu main kejar-kejar ngan beskal sampai luka-luka tumit kaki kena pedal, alih-alih jumpa balik dah anak tiga :01: (Ceh! Macam saya baru anak satu, kui, kui!) Yang jadi kenangannya sebab ni first taim dan satu-satunya request yang mintak saya wat deko dengan menggunakan acuan dari customer sendiri. Takut wo nak guna barang orang. Rosak ke hape tak ke naya sebab dah le acuannye tu sume mahal-mahal belaka huhu... Tapi alhamdulillah tiada acuan yang perlu diganti kerana saya sangat cermat orangnya *Muntah*


Hat ni order dari best friend mase kat Semengkeb. Cehhh! Dah macam sume yang order dari saya tu sumenya kawan-kawan saya belaka je, kan? :pandaGeli_11: Haha... Kebetulan! Permintaan yang ni saya gigih giler memikirkan idea nak wat deko caner. Maklumlah.. yang mintak saya wat ni yelah kawan berkongsi suka-duka saya taim sekolah dulu. Kawan same gelak same nangis. Owh tipu- nanges takde. Gelak je. Dan gelak yang banyak. Dia cume bagitau yang anak dia suke Chipmunks. Full stop. Akhirnya kuarlah idea cenggini. Taim ni otak leh produce idea lagi. Skang kalau korang bagi saya theme Chipmunk ke, chimpanzee ke, makan setahun kot baru saya dapat idea!


Haaa yang ni konpem bukan kawan sekolah hehe. Dia dok nun kat Kedah tapi saya dah kate kalau saya hantar pakai post, saya takleh jamin akan sampai seperti dalam gambar tu jugak. Tapi nak wat camnerkan, customer is always right. :11: Since dia sanggup tanggung risiko so saya pun hantar pakai Nationwide. Keputusannya? Of course la pecah! Sampai sane sume Dora tu tak pakai skirt lagi dah, haha... Sian kat anak-anak dia tapi bukan saya tak pesankan? Akhirnya bile dia turun KL satu hari tu, dapat gak la dia merasa dapat muffin saya yang SEMPURNA. In fact bukan sekali; tapi dua kali, alhamdulillah. Dan dia jugak akhirnya jadik kawan blogger saya jugak hingga sekarang.


Theme kerang-kerangan ni saya dapat order dari customer kuih tat saya sebenarnya hehe... Agak menjadi kenangan gak la sebab untuk pastikan dapat sume kerang-kerang tu, seminggu, dua awal saya dah sebok gi carik acuan, gugel sane, gugel sini berhari-hari... :mDarah: pastu dah dapat, buat satu-satu kerang tu dan keraskan sampai mase nak wat keknya. Bukan satu, dua hari punye kejelah kiranya nak menyiapkan kek ni. Agak mencabar gak dan ini satu-satunya order saya yang ade theme menarik yang pernah saya wat. Kak Zaliza ni pun sampai skang masih menjadi sahabat di alam maya walaupun dah tak jadik customer saya lagi dah. That is the sweet thing 'bout it. :flower: Ramai customer saya dulu skang bertukar jadi sahabat!


Yang ni lagi hawau punye cite. Mase memula saya dapat order dari amoi ni- saya dok pikir boleh ke tidak nak wat ni hah...??? Tapi since itulah first taim ade orang approached saya untuk wat deko camni, :puteh_14: saya cuba sahut cabaran. Kalau korang nak tau, saya tengah demam mase ni dan saya amek mase dua hari untuk siapkan sebuah keluarga tu. Selama dua hari tu gak saya tido kol 2:00 pagi dan yes, mase tu saya pregnantkan Rayyan nearly 7 months. Haha... korang bayangkan jelah azabnya tapi bile semangat dah melampaui segala-galanyakan, korang tak sedar pun yang korang dah terlepas waktu nak makan atau tido! Sedor-sedor dah pagi!


Last but not least- inilah juara yang menjadi kenangan paling tak dapat dilupakan sampai bebila pun. Bermula dari mase order sampailah ke mase nak anta kek ni- macam-macam dugaan yang saya hadapi. Cubelah korang bayangkan- orang order ngan korang- tak tinggalkan particular dan tak online lepas order. Pastu saya pun satu bongok bijak tak amek nombor phone dia. :mPanas: Jenuh saya gugel dengan susah hati tapi tak gak kuar particular si amoi ni. Akhirnya demi janji, saya wat gak dan saya pikir kalau takde rezeki, kek tu nanti saya sedekah jelah kat anak yatim. Nak dijadikan cite, malam sebelum wedding dia tu, akhirnya dia call. *Seb baik saya wat gak kek tu*
Pastu taim nak anta lagi satu bala. Jenuh carik tempat tak jumpe-jumpe sampai lewat satu jam. :bofu_10: Akhirnya waktu saya sampai saya terpakse pulak wat muka tebal masuk dalam closed wedding VIP's tu. Dalam tu sumenya mat-mat saleh (amoi ni kawen mat saleh) yang sumenya pakai baju formal dan berkot bagai! Saya plak t-shirt buruk ngan jeans lusuh! Adehhhh...!!! :40: Dah siap pasang kek terus nak blah tapi saya rase kene gak gi jumpe amoi tu nak thanks dia. Sekali dia layan saya cam seolah-olah saya ni kawan lama dia! Siap muke saya masuk video kawen dia lagi. Hampeh tul! *Sile note saya sangat serabai mase itu okeh* Owh, ye- taim ni gak kena marah ngan pak ustad sebab nyusahkan dia kena jadik drebar sesat, hahaha... sebab tu takleh lupe!.. :heh sogan:


So itulah kenangan-kenangannya. Ekcelli banyak lagi tapi yang ni the best in ranking la... Huhu... *Lap air liur mata jap* Skang kalau korang nak soh saya wat hoho sorilah... tulang sume dah klentung, klentang! Hehe... Anyway bagi yang nak guna design saya untuk idea deko korang, dipersilekanlah ke Flickr saya under set FUNMUFFIN on da net ataupun klik jelah kat sini. Aiman kate dia tak kesah! Lagipun apelah gunanya ilmu kalau tak diwarisikan? Cuma satu je syaratnye:

JANGAN MINTAK SAYA WATKAN OKEH! Heheh!



Signature:koreks:

7 ulasan:

  1. haha baru nak tanya, yg happy family tu nak order boleh? tomel sangat

    BalasPadam
  2. @Tina OthmanBoleh Tina kalau hari wat mungkin tahun 2020 baru siap! Ahaks! Makcik dah tak larat! Skil pun dah ilang! HUk huk!

    BalasPadam
  3. pandainya deeb buat muffin camni. kalo KC, jgn harapssss. hihihi

    BalasPadam
  4. Very talented. Patut teruskan ;)

    BalasPadam
  5. @Nono FaraMaseh Nono tapiiii... saya dah tua!!! Ahaks!

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .