Tuesday, December 18, 2012

Home » , » Resepi: Muffin Karot Salju

Resepi: Muffin Karot Salju


 

Harini saya nak kongsi satu rahsia!

Rahsia la sangat!! Haritu mase balik umah Sg Buloh, tetiba anak dara saya tingin nak wat muffin nih sebab resepinya ada kat dalam novel yang dia baca tu. Ini kira pestaim la ku bagi anak daraku wat muffin dia sendiri. Dari menyediakan bahan, menyukat dan sewaktu dengannya, sume dia yang wat sendiri. Bila saya tolong dia marah- sian kan?. Tapi bab parut karot tu (Karot?) saya watkan sebab takut kena jari dia kang nanti luka lak *penyayangnye i...*



Meh nengok bahan-bahannya: -
2 1/2 cawan lobak merah, diparut
2 cawan tepung serbaguna, diayak (saya guna tepung naik sendiri)
1 sudu teh soda penaik (saya tak masukkan since pakai tepung naik sendiri)
1 1/2 sudu teh serbuk penaik (ni pun saya tak masukkan)
1/2 sudu teh garam
2 biji telur Gred A (saya pakai gred C tapi jadik jugak! Thee...)
1 cawan gula halus
1 cawan mentega (lembutkan pada suhu bilik)
2 sudu teh esen vanilla


Cara-cara menjahanamkannye pulak
(mengikut versi saya sendiri sebab kalau ikut resepi kat novel tu cam berbelit sket hehe...) : -

Putar telur sampai betul-betul kembang dan tambahkan gula sedikit demi sedikit sehingga habis. Masukkan mentega dan putar sehingga sebati. Lepas tu masukkan tepung yang dah dicampur dengan garam sedikit demi sedikit sehingga habis. Akhir sekali masukkan lobak dan gaulkan. Setelah semuanya sebati, bolehlah cedokkan adunan kedalam mangkuk kertas dan bakar pada suhu 200 darjah celsius selama 20-30 minit atau sehingga dah naik bau dan atasnya kekuningan gitu.



Bahan-bahan untuk membuat aising krim keju: -
1/4 cawan mentega dilembutkan
227 gram krim keju, dilembutkan
2 cawan gula aising, diayak
1 sudu teh esen vanilla
Kulit lemon, diparut

Cara membuat aisingnye pulak: -
Putar keju krim dengan mentega sehingga lembut. Masukkan gula sedikit demi sedikit ke dalam adunan dan apabila sudah menjadi rata dan licin, masukkan esen vanilla serta kulit lemon yang diparut. Sejukkan muffin sebelum ditutup permukaannya dengan ising krim keju. Parut sedikit keju di atas ising.

Notakaki Saiz Tujuh:
Takkk... korang memang tak salah nengok gambo. Gambo tu memang takde aising sebab tak sempat tunggu muffin tu sejuk, budak-budak dah bedal habes! Sabo jelah!


  Signature Kalau suke dengan entry ni, jangan la memalu picit Like! Maseh!

6 comments

December 18, 2012 at 9:09 AM

sedapnye tengok muffin tu :)

December 18, 2012 at 9:15 AM

@SallyYang ni memang sedap! Terailah pastu pos sini hahaha... (Tapi memang tak tipu pasal sedap tu)

December 18, 2012 at 9:23 AM

dah ado idea nk buat kek apa ptg ni :)

December 18, 2012 at 9:39 AM

@adex-aiedaBaguih, baguih. Jap lagi kite wassap address untuk dipos ye agaga!

December 18, 2012 at 11:31 AM

Tercabar kewanitaan ku bila anak dara mu pun dah pandai buat kek. Huhu.

Awk, selalu kalo makanan yang homdemade, tak sempat nak letak dressing ke apa2 krim ke sbb dah di ngap tanpa berlengah lagi oleh orang2 yg ada kat umah tu kan?

*mmg elok la tolong dia parut carrot tu. Karang kurang RM1k hantaran dia.

December 18, 2012 at 2:12 PM

@LydSunshineTakper. Mu ade lagi +-12 tahun untuk dapat sorang anak dara hahaha... (itupun kalau yg dlm peyot skang ni tu pompuan) Memang pun kalau masak kat umah konpem tak nyempat-nyempat abesnya! Nanti ko merasa la plak huhuuu.. kengkadang siap kena bagi kad merah kat dorang, kalau dorang makan tak tinggal satu untuk ummi, nanti ummi masuk dalam batu belah batu bertangkup akaka... (pastu dorang sibuk google ape benda alah batu tu ahaks!) Bab hantaran no komen agaga...

Post a Comment

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KITE KAWAN2!

 
Photobucket