Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Thursday, December 6, 2012

Resepi: Moist Eggless Choc Cake


 

Resepi ni dah lama tersenarai dalam bookmark Chrome ni tapi tak pernah de masa malas nak buat. Tapi haritu ntah nape rasa cam kena lempang je terus terprint resepi ni kat opis pastu balik Sg. Buloh haritu terus buat. Itulah hikmahnya perasaan kena lempang itu agaga... Ekcelli resepi ni amek dari blog Abang Mat Gebu sebab nampak cam menarik aje... Bahan dan cara nak wat dia pun tak susah mana.


Bahan-bahannya:-
  • 1 cawan tepung gandum* (saya pakai Tepung Naik Sendiri aje)
  • 1/2 cawan serbuk koko*
  • 1 camca teh baking powder* (Saya tak bubuh)
  • 1/2 camca teh soda bicarbonate* (Pun tak bubuh gak)
  • 2 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
  • 1 cawan gula perang @ soft brown sugar
  • 1/2 cawan minyak jagung (mat guna canola oil)
  • 1 1/4 cawan air dari peti sejuk
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1/2 camca teh mocha flavor (Saya tak bubuh)
  • Secubit garam
  • 1 camca teh cuka makan atau jus lemon (mat guna 1 camca besar oren sunquick)
  • Coklat cair untuk hiasan
  • Strawberry segar untuk hiasan (Takdok so abaikan hehe... ganti ngan whipped cream aje!)




Cara-cara membuatnya: -
Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan sedikit minyak, alas dasar tin dengan kertas minyak. Atau guna tin bulat berukuran 8 inci. Ketepikan.
Dalam satu bekas, masukkan bahan2 yang diayak bersama gula perang dan garam tadi, gaul rata. Tuang air, minyak, esen vanilla dan mocha falvor, dan kacau dengan whisk hingga semua sebati dan tidak bergentel2.
Masukkan cuka atau jus lemon dan kacau hingga sebati. Tuang dalam tin dan bakar selama 35 - 40 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kek sebelum dihias. Boleh hidangkan...

Sonangkan?


Makan ngan whipped cream cicah chocolate cair Hersey's pun sodap!

  Signature

16 comments:

  1. nyum, benci lah, pepagi tayang kek ni, tina pun suka buat sebab tak guna telur, jimat sikit, tapi batter dia sikit je kan

    ReplyDelete
  2. sy pon suke buat..tp x pnh lg wat bakar...sokmo kukus aje.....

    ReplyDelete
  3. @Tina OthmanOlololo... hehe ak-ah kan Tina. memang mase baca sukatan tepung 1 cawan je??? So dah rasa akan dapat sikit. Lepas masak dalam 30 minit licin dah dikerjakan budak-budak. cadang nak bawak kasik Wan Dolly dorang sikit, tak dapat! Agaga...

    ReplyDelete
  4. @oshin-jamelOoo ye ke Oshin? Kalau kukus atasnya tak crunchy la ek. Nanti nak terai yg kukus pulok hehe...

    ReplyDelete
  5. @Yana, mama falishaKite pun jus lemon tapi takde rasa sangat. Mebe kalau nak rasa lebih menyengat, bubuk lebi lagi kot! :)

    ReplyDelete
  6. kalo x bubuh pon xpe dop?
    nk wat jgk ar...

    ReplyDelete
  7. @Yana, mama falishaBoleh jek. Itu cume nak menambah rasa je kan? Hehe... Tapi nanti mebe akan ilang liquid 1 sudu (sebab dah skipped jus tu kan?) so ganti la ngan susu atau air satu sudu balik tau. (wahhh memandai mak! Agaga)

    ReplyDelete
  8. hmmm nyummmy.. dd tak reti buat la..reti mkan jer ni..sedap tgk

    ReplyDelete
  9. @Didie RedwanSenanglah DD. Cubelah dulu. Godek je pastu bako! Kite bako! Har! Har!

    ReplyDelete
  10. @adex-aiedaAk-ah sangat moist Aieda! Tapi kalau nak puas makan double la adunan tu. Haritu kite wat satu adunan je, tak sampai 30 minit je 3 orang budak baik telah berjaya melicinkan pinggan (tak sempat kek tu nak sejuk betul huhu...)

    ReplyDelete
  11. Olololo... So sweet kek cekelat. Nape kena lempang? Sape yang lempang? Sebab apa dia lempang?

    Farah, to be honest, saya tak penah buat kek dan tak terasa nk buat pun. Tak tau la apsal. Rasa cam susah je wp org kata buat kek senang.

    ReplyDelete
  12. pos sini sikit...dah terliur ni..

    ReplyDelete
  13. @LydSunshineSweet ke? Lempanglah dirik sendirik lagi! Akaka... owh ye ke Lyd? Hmmm same spesis la ni ngan colleague kite sorang kat sini hehe. Kite ni mmg dari dalam perut mak (tipu) memang suke nengok mak wat kek, kuih dan sewaktu dgnnya. Itu kot yang terikut suke tu ngeee...

    ReplyDelete
  14. @Ema BlogPos pinggan kosong ye!Har! Har! Habeh dalam sekelip mata dikerjakan dek budak-budak kat umah ni hahaha...

    ReplyDelete

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .