Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Selasa, 20 September 2011

Review: Qasar Saba Restaurant

Selasa, September 20, 2011 4 Comments


RATING
Service: starstarstarstarstar
Food: starstarstarstarstar


Semenjak dua menjak ni, kat area umah aku ni makin banyak lak restoran-restoran pak arab. Sesungguhnya ianya amatlah mengganggu mental dan batin sebab tayah lalu depan restoren, tengok signboard je pun dah meleleh-leleh ayaq lioq membayangkan sedapnya nasi mandey dan kelembutan ayamnyaa... uarghhhh!!!


Mase raya ke-3 haritu, bersempena ngan enibeseri aku ngan pak ustad yang ke-12 ngeee... kiteorang gi dinner kat satu restoren arab yang agak baru jugak la. Rasanya kurang 2 bulan restoren ni baru dibuka kot. Haritu aku order Mandey Rice & Chicken, pak ustad lak order roti ape ke name ntah (dah lupe haha) tapi basically ia adalah roti yg dibakar dengan habbatus-sauda kat atasnya. Pastu makan dia cicah lak ngan kuah cam ala-ala kari kambing tapi lain sket la. Air yang pak ustad order sangatlah sedap yeitu Honey Dew Shake, nyesal okeh tak mintak tu!


Overall servis dia memang cepat. Makanan dia toksah cakap la- memang best! Satu keistimewaan mana-mana restoren arab yang aku penah pegi la kan, normally dorang ni akan kire lebih kurang dan yang sikit-sikit tu dorang halalkan je. Tapi selalunya yang sikit-sikit aku ade gak 5-6 hinggit dibaginya diskaun! Haritu gak rezeki kiteorang agaknya, dorang hadiahkan sebungkus kurma yang tak pernah aku jumpe kat Mesia ni. Kurma dia cam direndam dalam madu ke ape tapi memang la sedap sebab lembut je makannye.


So bagi korang yang suke makanan arab, mehla singgah sini. Kedainya same row dengan restoren Khan Baba yang pernah aku review dulu dan sebaris gak ngan kedai 99 Speedmart di Jalan Jernai, Kuala Lumpur. Macam yang aku selalu tulis dulu, kalau rase nak belanje aku, aku okeh aje bebila!!! Theee...!


Signature

Isnin, 19 September 2011

Cite hari raya yang dah basi haha!

Isnin, September 19, 2011 0 Comments


Hehe... basi tak basi, aku nak gak cite! Tapi sebenarnya takde mende pun nak cite akaka... Tahun ni cam selalu gak pepagi gi beraye umah mak aku la dolu since 5 minit je dah sampaikannn... Selalunya taim aku datang takde sape yang datang lagi tapi tahun ni serentak kuarge abang-abang aku ngan uncle aku datang. Pe lagi penuhlah ghumah mak aku tapi best sebab bukan selalu dapat berkumpul reramai camtukan.


Ini anak sepupu aku- sooo x kesah orang punye haha!

Kan aku dah kate dia tak kesah. Releks je dia dok ngan abang aku sementara mak dia gi mencekik

Beraya dan bersalam-salaman

Beraye lagi.. ni sume cucu-cucu Wan Dolly

Ghamai tak? Haha... Atas sekali tu kuarge abang sulung aku, pehtu kuarge kakak aku, next kuarge abang 2nd, pehtu abang 3rd (masih available to grab haha) & lastly anak yang bongsu mustilah kuarge Farah Diba hehe... Kakak aku yg 2nd tak sampai lagi taim ni so takdelah gambonye. Tawon depan datang pagi ye, ahaks! Yg gambo last tu yelah mak aku aka Wan Dolly ngan adik dia.

Macam biase dari rumah mak baru kiteorang anak-beranak balik Klang pulak, umah mentua aku! Heheh... jeleskan, takyah who shoe is atau baling pinggan-mangkuk. Tiap-tiap tahun boleh balik beraye rumah dua-dua keluarga dalam satu hari jek haha!

Anak-anak buah pak ustad... excluding yang baju biru tu heee...

Menunggu nak beraye ngan atok!

Beraya sudahhh...

Raye lagi... heheee...

Dah dapat duit raye bleh gi main kat luar ye. Ibu-ibu sebok nak layan tetamu lak haha.

Bile dah masuk raya seterusnya, sementara sume masih cuti, kiteorang akan konvoi reramai gi umah adik-beradik pulak. So satu hari suntuk haritu kiteorang berjalan sesajelah bermula dari rumah aku kat Gombak ke Cheras, pastu Puchong sampai le ke Sepang.

Ni kat umah kakak ipar aku di Puchong

Ni kat umah adik ipar- first taim beraye kat sini tau sebab dorang newly wed hehe.. Budak-budak jakun giler naik llif, ade swimming pool bagai! Ahaks!.
 Okeh... lastly ini gamba yang paling istimewa haha! Ini gambar aku dapat mase gi beraye umah abang aku kat Segambut. Silelah lihat.... ngeee....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ahaks!


Signature

Rabu, 14 September 2011

Resepi: Chewwy Gooey Yummy Brownies

Rabu, September 14, 2011 0 Comments



Selalunya taim ghaye aku akan masak sebijik kek selain rendang, nasi himpit sume tulah. Maybe sebab dah terikut stail mak aku kot yang memang wat camtu sejak dari aku kecik lagi. Tapi tahun ni aku nak wat perubahan sket dengan menukar kek kepada brownies. Ekcelli resepi ni dah lama aku dapat dan dah banyak kali aku wat maka aku bleh kate ianya terbukti berkesan 101% so korang jangan takut tak jadik okeh. Terai je... sumber kredit kepada MamaFami tapi rasanya resepi asal dari Kak Mas kot. Jom layan...

Bahan-bahan ( loyang 9" x 12" )
(BAHAN A)- cairkan guna double boil atau microwave selama 2 minit
200 gm butter
400 gm cooking chocolate
(BAHAN B)5 biji telur gred A
310 gm brown sugar
2 tea spoon vanilla
1 table spoon chocolate emulco
(BAHAN C)100 gm tepung ** diayak bersama
40 gm cocoa powder ** diayak bersama140 gm nuts (pecan, walnuts, almonds etc..)


Cara-cara membuatnya pulak:

1) Panaskan oven 160 C. sediakan loyang, alaskan dengan kertas serap minyak

2) Cairkan bhn A, sejukkan sebentar.


3) Pukul bhn B hingga gula hancur.


(4) Masukkan no.2 ke dalam no 3.


(5) Masukkan bahan C ke dalam no 4. gaul sebati. (Aku masukkan badam kendian)


(6) Tuang ke dalam loyang, bakar selama 45 minit atau hingga masak.


Bila dah masak, keluarkan perlahan2 dari oven. sejukkan sebentar, terus potong mengikut ukuran yg dikehendaki. Settle! Opsss jangan lupe untuk bagi lebihan adunan kat spatula tu kat budak tenit yang telah menolong masukkan bahan dari awal hingga akhir tadi ye hehe!



Signature

Selasa, 23 Ogos 2011

Salam Aidilfitri 2011

Selasa, Ogos 23, 2011 2 Comments
Gambo ghaye tawon lepas daa...


Since raya pun dah nak dekat, aku amek kesempatan ni untuk wish korang sume yang sudi menyinggah blog aku ni khususnya buat follower aku yang seramai 142 orang itu *ramai sungguh huhu* :01: dengan ucapan...

'SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI 2011'

Mana-mana yang balik kampung tu hati-hati di jalanraya okeh. Aku pun balik kampung gak- 5 minit je sampai haha! Kampung pak ustad pun tak sampai 1 jam sampai so as usual tiada adegan baling pinggan mangkuk pyrex mahupun melamine terlibat. Since seminggu nak raye ni aku akan jadik orang yang sungguh sebok :26: *yelah tu Farah...* so aku akan say gudbai sekejap *atau lebih tepat beberape minggu sehingga dah lebam beraye*. Insyaallah kalau panjang umo kite jumpe lagiiiii....!!! Maaf Zahir Batin sumeee....!!!

Untuk korang sume, nah amek lagu raye feveret aku ni. Wahhh, kan main feeling ko Farah! :hua: Haha! Layannn...

Hukhuk... sedeyyyy *tingat arwah abahhhh! Huaaa...!!!*

Signature:39:

Selasa, 16 Ogos 2011

Nuzul Al-Quran

Selasa, Ogos 16, 2011 2 Comments



PENURUNAN AL-QURAN (NUZUL AL-QURAN) 
Oleh: Abuyusoef Hashim Othman al-Maranji
 Sumber kredit: halaqah.net


PENGENALAN

Allah SWT telah menurunkan al-Quran sebagai satu mukjizat yang membuktikan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Dan kewujudan Allah SWT dengan segala sifat-sifat kesempurnaannya. Membaca al-Quran serta menghayati Dan mengamalkannya adalah satu ibadat. Ia merupakan satu kitab panduan hidup manusia Dan rujukan utama di samping sunnah Rasulullah. Al-Quran dinukilkan kepada Kita secara mutawatir, pasti Dan qat’i Dan ditulis mashaf yang Hari ini lebih dikenali sebagai mashaf ‘Uthmani. Adalah wajar bagi Kita umat Islam mengkaji sejarah al-Quran Dan perkara yang berkaitan dengannya. Penulisan ini akan mengemukakan satu perbincangan mengenai penurunan al-Quran (Nuzul al-Quran) salah satu aspek daripada pengajian ‘Ulum al-Quran’. Ilmu berkaitan Nuzul akan membicarakan mengenai cara-cara wahyu diturunkan, peringkatnya, tempat-tempat turunnya ayat-ayat al-Quran, masanya, awalnya Dan akhirnya. Berdasarkan ilmu tersebut, Kita dapat mengetahui ayat-ayat Makkiyah Dan Madaniyyah Dan juga mengetahui asbab al-nuzul.



PENGERTIAN NUZUL AL-QURAN

Daripada segi bahasa, perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Sebenarnya penggunaan istilah Nuzul al-Quran ini secara majaz atau simbolik sahaja yang bermaksud pemberitahuan al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.

Secara teknikalnya Nuzul al-Quran bererti penurunan al-Quran dari langit kepada Nabi Allah yang terakhir. Perkataan Nuzul dalam pelbagai wajah sama Ada kata nama, kata perbuatan atau lainnya digunakan dalam al-Quran sebanyak lebih kurang 290 kali. Sebagai contoh, “Dia yang telah…..menurunkan hujan.” (al-Baqarah:22), “Dialah….yang menurunkan Taurat Dan Injil.” (Ali Imran:3) Dan banyak lagi ayat-ayat lain.

CARA AL-QURAN (WAHYU) DITURUNKAN

‘Aishah isteri Rasulullah s.a.w. Meriwayatkan sebelum Nabi Muhammad diangkat menjadi Rasul, beliau bermimpi perkara yang benar lalu beliau menyendiri di gua Hira’ beribadah kepada Allah SWT untuk selama beberapa tahun. Di gua berkenaanlah baginda menerima wahyu yang pertama.

Harith bin Hisham, seorang sahabat Rasulullah s.a.w. Pernah bertanya kepada Baginda bagaimana Wahyu diturunkan kepadanya. Rasulullah menjawab,”Kadang-kadang wahyu datang kepada-Ku dengan gema (desingan) loceng Dan ini amat berat bagi-Ku, Dan sementara bunyi itu hilang aku mengingati apa yang disampaikan kepada-Ku. Kadang IA datang dalam bentuk jelmaan malaikat kepada-Ku merupai lelaki, bercakap dengan-Ku Dan aku menerima apa saja yang disampaikannya kepada-Ku.”





PERINGKAT PENURUNAN AL-QURAN

Para ulama menyatakan penurunan al-Quran berlaku dalam dua bentuk iaitu secara sekali Gus, Dan berperingkat. Walau bagaimanapun mereka berselisih pendapat tentang berapa kali berlakunya penurunan al-Quran secara sekali Gus. Terdapat tiga pandangan mengenai hal ini, iaitu penurunan al-Quran dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz; kali kedua, dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-‘Izzah di langit dunia; Dan kali ketiga, Penurunan kepada Jibril a.s. Dalam tempoh 20 malam.

Al-Suyuti dalam kitabnya ‘al-Itqan if Ulum al-Quran’ berdasarkan tiga riwayat oleh Ibn ‘Abbas, Hakim Dan al-Nasa’i, hanya membahagikan kepada dua peringkat sahaja iaitu dari al-Lauh Mahfuz ke Bait al-‘Izzah Dan dari Bait al-‘Izzah kepada Rasulullah s.a.w. Melalui Jibril a.s.

1. Dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz.

Penurunan ini berlaku sekali Gus dengan tujuan untuk membuktikan ketinggian Dan kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa segala perkara yang ditentukan oleh Allah SWT di Luh Mahfuz ini benar-benar berlaku. Pendapat ini disandarkan kepada ayat 21 Dan 22 surah al-Buruj yang berbunyi,

بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مجيد فِي لَوْحٍ مَحْفُوظ .

“(Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi kemuliaannya; (Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Luh Mahfuz.” (al-Buruj:21-22)

2. Dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia.

Penurunan kali kedua secara sekali Gus dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia dipercayai berlaku berpandukan kepada tiga (3) ayat al-Quran sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibn ‘Abbas;

Allah SWT berfirman,

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia Dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk Dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah dia berpuasa bulan itu Dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah dia berbuka, kemudian wajiblah dia berpuasa) sebanyak Hari yang ditinggalkan itu pada hari-Hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan) dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya dan supaya kamu bersyukur.” (al-Baqarah:185)

Firman Allah SWT,

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).” (ad-Dukhan:3)

Firman Allah SWT,

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.” (al-Qadr:1)

Ibn ‘Abbas juga menyatakan mengikut apa yang diriwayatkan oleh Said b. Jubayr: “Al-Quran diturunkan sekali gus pada malam yang penuh berkat.” Ikrimah pula meriwayatkan ‘Abdullah bin ‘Abbas berkata: “Al-Quran diasingkan daripada al-Dhikr ‘الذكر’ dan ditempatkan di Bait al-‘Izzah di langit dunia.

Ibn Marduwayh dan al-Baihaqi mencatatkan perbualan antara ‘Atiyyah bin al-Aswad dan ‘Abdullah bin ‘Abbas yang mana ‘Atiyyah agak keliru mengenai penurunan ayat-ayat ini, “Pada bulan Ramadhan al-Quran diturunkan”, dan “Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar”, ia juga diturunkan pada bulan Syawwal, Dhu al-Qaedah, Dhu al-Hijjah, al-Muharram, Safar dan Rabi’ al-Awwal.” Kemudian Ibn ‘Abbas menjelaskan: “Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul-Qadar sekali gus kemudiannya untuk diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w. secara beransur-ansur selama beberapa bulan dan hari.”

3. Dari Bait al-’Izzah kepada Rasulullah s.a.w. (dalam masa 20 malam).

Penurunan di peringkat ini telah berlaku secara beransur-ansur. Al-Quran mula diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. sejak baginda dilantik menjadi Rasulullah s.a.w. dan selesai apabila baginda hampir wafat, iaitu dalam tempoh dua puluh tiga tahun. Tiga belas tahun di Makkah dan sepuluh tahun di Madinah al-Munawwarah.

Mengikut pendapat ini, Jibril a.s. diberi Malam Lailatul-Qadar setiap tahun, dari mula turun wahyu hingga ke akhirnya sepanjang tempoh kenabian, sebahagian daripada al-Quran disimpan di Bait al-‘Izzah yang mencukupi baginya untuk disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. dalam masa 20 malam. Pandangan ini dipegang kuat oleh al-Mawardi.

Kritikan terhadap Pandangan atau Pendapat di atas.

Mengenai pendapat pertama mengenai al-Quran diturunkan sekali gus dari Allah SWT ke al-Lauh Mahfuz tidak disokong oleh bukti yang jelas dan kukuh. Ayat dalam surah al-Buruj yang digunakan sebagai hujah tidak menunjukkan secara tersurat atau tersirat mengenai penurunan sekali gus. Para ulama hanya membuat tafsiran pada ayat ini. Maksud ayat ini menceritakan tentang al-Quran dipelihara daripada sebarang pencemaran. Ayat ini ditujukan kepada musuh-musuh Islam yang cuba menambah, mengurang atau mengubah ayat al-Quran tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia akan tetap tulen dan selamat. Tafsiran ini disokong oleh para mufassir seperti Tabari, Baghawi, Razi dan Ibn Kathir.

Pendapat kedua tentang penurunan sekali gus ke Bait al-‘Izzah berpandukan kepada ayat 2, surah al-Baqarah dan ayat 1, surah al-Qadr tidak menyatakan secara jelas mengenai al-Quran diturunkan sekali gus pada malam yang penuh berkat tersebut. Kenyataan al-Quran ini merujuk kepada masa ia diturunkan dan tidak mengenai bagaimana atau cara ia diturunkan. Ulama tabiin yang terkenal ‘Amir al-Sha’abi mengatakan: “Sudah pasti penurunan al-Quran berlaku pada Malam Lailatul-Qadr pada bulan Ramadhan, dan terus turun dalam masa 23 tahun. Tidak ada Nuzul lain melainkan yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w.”

Jumhur bersetuju yang ayat 1-5 daripada surah al-‘Alaq diturunkan di akhir Ramadhan 13 tahun sebelum Hijrah. Ketiga-tiga ayat yang dijadikan hujah di atas, tidak dinafikan, merujuk kepada ayat 1-15 surah al-‘Alaq. Cuma para ulama mentafsirkan ayat 185 surah al-Baqarah sebagai ‘keseluruhan al-Quran’. Para ulama, fuqaha, ahli hadith dan ahli tafsir semuanya bersetuju perkataan al-Quran merujuk kepada sebuah al-Quran atau sebahagian daripadanya. Malah ia dinyatakan dalam surah al-A’raf, ayat 204, Allah SWT berfirman,

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

“Dan apabila Al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.”

Mengenai riwayat Ibn ‘Abbas, ia merupakan pandangan beliau dan tidak ada dikaitkan dengan sebarang ucapan Rasulullah s.a.w. sebagai satu sumber menyokong pendapatnya. Suatu persoalan timbul mengapa perkara sepenting ini hanya disebut oleh Ibn ‘Abbas sedangkan di kalangan sahabat yang diiktiraf sebagai pakar al-Quran seperti ‘Abdullah Mas’ud, Ubayy bin Ka’ab, Zaid bin Thabit dan Mu’az bin Jabal tidak membicarakan perkara Nuzul al-Quran yang diturun sekali gus ke Bait al-‘Izzah.

Al-Zarqani berpendapat tidak wajar untuk mempersoalkan atau tidak mempercayai Ibn ‘Abbas kerana beliau dikenali sebagai orang yang tidak ada kaitan dengan cerita-cerita israiliyat serta pendiriannya sebagai ‘sahabat’, oleh itu beliau tergolong di bawah ‘Hukm al-Marfu’ iaitu perkara yang ada hubungan dengan Rasulullah s.a.w.

Sebahagian ulama berpendapat penurunan al-Quran hanya sekali sahaja iaitu daripada Allah SWT terus kepada Rasulullah melalui Jibril secara berperingkat dan bukannya tiga kali dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz, ke Bait al-‘Izzah dan kepada Rasulullah. Penulisan ini tidak akan terbabit dalam perbahasan ulama mengenai jumlah penurunan dan juga mengenai riwayat Ibn ‘Abbas bersandarkan kepada Rasulullah atau tidak. Penulis hanya menyampaikan adanya perbezaan pendapat di kalangan ulama mengenai jumlah Nuzul.

Semoga memberi syafaat kepada semua, insyaallah. Selamat Menyambut Nuzul Quran!


Signature
Follow Me at flickr! .