Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Thursday, January 31, 2013

Resepi: Pie malas thee...



Malas tapi tingin nak makan pie cengginilah jadiknya hehe... intinya macam wat inti karipap aje pastu korang boh je dalam pie pastry (beli kat supermarket punye) abes cite! Ni resepi intinya: -



2-3 ulas bawang merah dan putih
3-4 ketul ubi kentang (potong dadu dan rebus sampai lembut. Kendian toskan kata Chef Riz)
1 papan daging kisar Ramli (kan dalamnya ada 2 papan so pakai 1 je udah)
2 sudu serbuk kari daging dibancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes
Sedikit daun kari
1 biji bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis dan buah pelaga
Garam dan perasa sesuka hati


Cara masaknye: -
Tumis bawang sampai layu dan wangi pastu masukkan rempah-rempah dan daun kari tu. Bile dah wangi masukkan pes kari dan tumis lagi sampai pecah minyak. Pastu masukkan ubi dengan daging dan biarkan masak. Masukkanlah garam dan perasa. Bile dah siap, masukkan je dalam pastry pie pastu bakar- dah siap! Nyum!



Signature

14 comments:

  1. sedapnye ... lebih-lebih lagi tengok intinye...hehe

    ReplyDelete
  2. Malas2 pun kena gak masak inti. So, kira rajin la jugek. Ngee.

    ReplyDelete
  3. @SallyHaritukan dah dapat makan mase datang sini dulu tu hehe...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. @Nens Collectionwoops! Hehe... takper, leh masak untuk berbuka kang. Simple je hehe...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. @LydSunshineErk??!! Hmmm... nampaknya ada kebenaran disitu ye? Patutnya inti tu beli je kat makcik jual karipap tadi tu huhuu... *tahap malas gaban*

    ReplyDelete
  8. nampak sedap,kan best kalau ada pie rendang daging,..

    ReplyDelete
  9. Kak deeb . Saya 1st time baca blog akk, n I love it!! Recipe semua simple2 but sedap! Pie nimcm best sgt2 rtpkita xder oven! Grrrrrrrr....

    ReplyDelete
  10. @Audy RudyOoo takdek oven ye... pssttt usha le cik abang tu untuk hadiah besday hehe... pastu boleh terai! ;P

    ReplyDelete

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .