Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Monday, September 5, 2016

Resepi: Daging Salai Masak Lomak Cili Api





Punyalah bersawangnya blog ni kan? Hagaga... jadi mari kita penuhkan dengan resepi ye anak-anak!

Bahan-Bahan:

Bahan-bahan utama :
1 kg daging salai
15 biji belimbing buluh (saya hiris nipis sebab tak tahan masam makan sejibik hehe...)
4 batang serai dititik
Semangkuk santan segar
3 keping asam gelugor

Bahan-bahan kisar :
4 ulas bawang merah
Segenggam cili padi kampung (saya tak kisar sebab budak-budak tak tahan podeh!)
1 inci belacan (saya tak bubuh)
1 inci halia
2 inci kunyit hidup (takde pulak kat dapo jadi saya ganti dengan kunyit serbuk aje!)


Cara Penyediaan:

  1. Masukkan kesemua bahan kisar kedalam periuk berserta daging salai dan renih sebentar sambil digaul dengan sudip.
  2. Tuangkan santan kedalam periuk bersama serai dan asam keping. Sentiasa kacau
  3. Bubuh garam dan serbuk perasa jika suka.
  4. Apabila mendidih, masukkan pula belimbing dan kacau rata. Masak diatas api perlahan sehingga belimbing lembut.


Dah siap, ape tunggu lagi! Jom makan!





Signature

No comments:

Post a Comment

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .