Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Friday, May 8, 2015

Resepi: Nasi Goreng Berempah & Sotong Rangup


 

Nasi goreng ni sebenarnya mak saya yang cipta. Dia cedok tang mana tak tau la tapi nak kabo, walaupun dia omputeh tapi bab kari, nin dia... cengginiiii... memang champion! Toksah cong la kata dia pi kelas belajar. Dia belaja pun sampai darjah tujuh jek (wujud wei darjah tujuh, la ni dah takde) tetiba jepun serang Malaya. Jadi bila Jepun dah balik negeri, dia amek upah jaga anak India pekerja kebun kelapa sawit. Nak jadik cita dua badik ni len takmo makan kecuali kari jadi mak saya pun gigih la menuntut ngan mak depa masak kari sampai la terer hingga ke hari ini. Ate kalau dah hari-hari masak kari mana tak sandang title champion huhu... eh! Panjang pulak intro ngeh,ngeh.. Ekcellikan,  bukan je kari, tapi semua makanan yang based kari semua dia tererlah termasuk pajeri mangga, nenas, *adeh menitik dah airlior!*  nasi goreng berempah ni, ayam goreng rempah dan sewaktu dengannya. Jadi hari ni meh saya turunkan ilmu buat nasi goreng ni kat korang eh!

Bahannya: -
2 pot nasi putih
2 ulas bawang merah- ditumbuk
1 ulas bawang putih- ditumbuk
1 sudu besar serbuk kari bancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes
1 tangkai daun kari
2 biji telur
Sotong/ udang/ isi ayam/ daging (ikut suka)
2 batang kacang panjang dihiris nipis
sedikit butter untuk menumis
garam dan serbuk perasa


Caranya: -

  1. Cairkan butter dan tumiskan bawang. Bila dah kekuningan, masukkan daun kari dan pes kari. Kacau dan biarkan sampai garing sikit.
  2. Kendian masukkan telur dan kacau sampai masak. Masukkan sotong/ udang/ ayam/ daging, kacang panjang dan nasi. Gaul rata. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa.


Kali ni saya tak campurkan sotong dalam nasi sebab tetiba teringat makan sotong rangup kat restoran  sini dulu jadi goreng dia asing. Saya cuma celup depa dalam putih telur dan salut dengan tepung goreng kentucky aje. Lepas goreng baru saya campurkan dalam nasi. Krup, krap wehhhh!



  Signature

2 comments:

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .