Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Jumaat, 17 April 2015

Resepi: Pulut Mangga Noxxa



Jenis operasi: High Pressure & Warm/Reheat
Durasi: 12 minit


Benda yang paling saya nyampah sekali bila masak pulut,kan yelah: -
1) Bila bukak penutup tu nanti semua wap naik kat muka
2) Air menitik-nitik kat penutup periuk
3) Paneh! Hehe...

Tapi kan guna periuk Noxxa ni, senanglah yang amat. Tiada lagi wap kena muka, air pun takde menitik-nitik berebut nak basahkan kuih, lantai dan dapo dan semestinya ketiak pun tak masyem harhar! Tak caya meh saya ajor caner.

Bahan-bahan:
2 cawan beras pulut susu- takyah rendam
2 cawan air (atau paras pulut sahaja)
1/2 cawan pati santan
1 helai daun pandan
Sedikit garam
450gm santan
6 sudu besar gula
3 sudu kecil gula
6 sudu kecil tepung jagung
2 sudu kecil tepung beras

Cara-caranya: -

  1. Masukkan pulut dalam periuk, tambah air, daun pandan dan garam. Tutup penutup dan setkan tombol kepada 'pressure'. Set butang 'high pressure' selama 6 minit serta tekan 'On'. Bila dah bunyik tit tit maka lepaskan tekanan.
  2. Panaskan santan dengan 3 sudu gula sampai santan seakan-akan keluar minyak. Tuang sikit demi sikit santan ni dalam pulut tadi sambil kacau rata. Berhenti sebelum pulut nampak macam nak jadi lembik atau basah. Dia sepatutnya sedang-sedang aja, tak lembik dan tak keras.
  3. Tutup semula periuk dan tekan butang 'Warm/Reheat' selama 6 minit. Selepas tu bolehlah tekan butang 'off' dan hidang di atas pinggan.
  4. (Untuk membuat sosnya) Baki santan yang masukk dalam pulut tadi tu, letakkan semula di atas api dan tambah 6 sudu besar gula. Kacau sebati dan last sekali masukkan tepung jagung dan tepung beras. kacau sampai sebati.
  5. Last sekali, potong je mangga dan letakkan dalam pinggan pulut tadi dan tuangkan sos ke atasnya. Melelehhhhhhh you!


NOTAKAKI SAIZ TUJUH: 
Bagi yang berminat nak dapatkan piuk serbaguna Noxxa ni dari saya, bolehlah SMS/Whatsapp/Telegram saya kat (016) 2290.444 ye! Kalau korang nak bayo secara ansuran pun saya terima apetah lagi kalau bayo cash! Heee... Owh ye, sesapa yang buat pembelian melalui saya, saya akan bagi kompilasi resepi menggunakan periuk Noxxa PERCUMA!

Signature

5 ulasan:

  1. nasib dah makan kalau tidak confirm terliurrrr...

    BalasPadam
  2. sedapnya pulut mangga tuu, singgah petang selasa ke sini :)

    BalasPadam
  3. Salam. Hee rajinnya mak deeb buat pulut mangga ;p

    BalasPadam
  4. I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often. bandarq

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .