Friday, February 27, 2015

Home » , , » Indahnya Usrotul Baiti Jannati!

Indahnya Usrotul Baiti Jannati!



Seriously nak kabo...

Dulukan... masa zaman-zaman gile keje tak hengat, zaman dimana gadget harus sentiasa hapdet setiap bulan, juga zaman dimana tudung wajib mengikut trend semasa.. masa tu saya lansung tak tau apa itu usroh dan macamana usroh tu berlansung.

Satu hari saya terbaca tentang seronoknya sahabat blogger, InaAchik bila berusroh dengan muslimah tetangganya, saya rasa teruja nak cuba... tapi... masih... disebabkan sibuknya dengan urusan dunia, sibuknya memikirkan hal dunia... saya tak berusaha pun untuk carik majlis ilmu *huhu... moga Allah ampunkan kezaliman saya ke atas diri sendiri, amin!*

Sori Lut... terambek gambo hang tertido plak kuikui...

Hinggalah bila saya berpindah ke Bukit Saujana ni... Allah buka jalan yang mudah untuk saya mencari ilmu. Bermula dengan pengajian solat jenazah di surau, saya terus dipermudahkan jalan olehNya bertemu dengan muslimat-muslimat BS yang sangat mesra sehinggakan dari saling tak mengenali, sekarang kami sudah bagai adik-beradik, huhu... *terharu* Di sinilah saya mendapat kemanisan berusroh dan menghadiri majlis ilmu yang tak putus setiap minggu.

Misi menggemukkan muslimah BS ngeh, ngeh... Mekaseh wei susah-susah datang bawak makanan hehe...
Diyana: Kek Gula Hangus;
 Izan: Roti Jala
(senduk nanti i pulang balik ngan sesenduk cucuq udang na agaga!)
Kak Fie: Bihun Goreng;
Mee tak tau sapa bawak. Sila angkat tangan hehe!
Kuih-muih: Siti, Ina;
Kak Ila: Puding roti;
Kak Maznah/ Bai/ Ija/ Kak Leha: Buah-buahan.
Tuan ghomah? Hee... saya tak pandai masak ngee jadi saya wat Aglio Olio dengan Mushroom Soup & Garlic Bread. Dessert sempat Japanese Cheese aje tapi subhanallah, jiran-jiran saya ni banyak sungguh bawak makanan sampai boleh tapau balik lagi, Alhamdulillah!

Seriously jugak... dulu saya selalu ade negatif perskripsi tentang usroh dan majlis ilmu ni. Saya malas nak carik majlis ilmu sebab saya malu ilmu saya tak tinggi. Saya rasa saya tak layak nak duduk berkumpul dengan orang-orang yang tinggi ilmunya. Tapi rupanya saya salah. Bila kami berkumpul, masing-masing datang dengan satu tujuan iaitu untuk mencari ilmu. Yang lebih sedikit ilmunya bermurah hati berkongsi pengetahuan, yang kurang ilmu pulak tak segan silu berkongsi pengalaman. Dari situlah kami semua pulang dengan ilmu penuh di dada, insyaallah.

Sahabat-sahabat Muslimah BS saya yang cengginiiii...!
Belakang: Izan, Ina, Kak Fie, Ibu Siti, Adda, Luthfiah, Siti, Diyana, Baizura & Aida
Depan: Ija, Kak Maznah, Ustazah Farhiyah, Ibu Fatimah, Kak Ila, Siti & Eyta

Alhamdulillah dengan izin Allah, haritu rumah saya jadi tempat usroh kami. Seronok tau. Banyak keuntungan sebenarnya bila kita menjemput tetamu ke dalam rumah dan lagi lah berlipat ganda pahala bilamana kita mengadakan majlis ilmu di dalamnya.

Tuan ghomah nak gak interprem! Okey, saya gumuk!

Ada tiga cara untuk menghadirkan Malaikat ke dalam rumah dan salah satunya ialah dengan mengadakan majlis ilmu di dalamnya. Masuknya tetamu ke dalam rumah, membawa bersama mereka rezeki buat kita dan beredarnya mereka keluar dari rumah, akan membawa bersama dosa-dosa seisi rumah, Tetamu-tetamu juga bilamana mereka menjamah makanan di dalam rumah yang di dalamnya terdapat ibadah atau majlis ilmu, maka setiap amalan dan ibadah mereka yang berada dalam perutnya atau menjadi darah mereka, pahalanya itu juga akan dapat kepada tuan rumah yang menjamu mereka sebelum itu, Allahuakbar!

Indah sungguh berusroh, kan? Ruginya bertahun tak kenal usroh! Sob, sob... (Hantuk kepala kat dinding).


Signature Kalau suke dengan entry ni, jangan la memalu picit Like! Maseh!

Post a Comment

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

KITE KAWAN2!

 
Photobucket