Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Sabtu, 6 Jun 2009

Jom ronda!

Sabtu, Jun 06, 2009 0 Comments
Harini saya dah janji dengan budak2 nak bawak depa gi jalan2. So seawal pagi lagi saya dah struggle menyiapkan order dari VIP customer saya ni, Kak Mazlina. Dia order untuk sambut 'belated besday' anaknya, Jeril. Mekaseh ye kak walaupun kite x berjumpa haritu, siap ade order untuk bulan depan lagi! I suke... ngeee..

Haaa.. sebenarnya saya rase kesian sebab cuti sekolah kali ni budak2 x dapat pergi mana pun sebab drebarnya jauh nun dinegeri orang. Bukan saya xleh bawak tapi kalau nak pergi jauh2 tu rasanya elokla kalau ade orang yang bernama 'suami'kan; keselamatan terjaga, fitnah pun dapat dielakkan! :wink: Lagi satu mak saya still xleh jalan banyak so cam x best la x dapat bawak dia jalan. So pikir punya pikir, saya pun decide untuk bawak dorang pegiiiiii... :mRempit:





blogger-emoticon.blogspot.com MUZIUM ORANG ASLI, Batu 11 Gombak


Orang Asli (lit, "original peoples" or "aboriginal peoples" in Malay) is a general term used for any indigenous groups that are found in Peninsular Malaysia. They are divided into three main tribal groups – Semang (negrito), Senoi, and Proto-Malay (Aboriginal Malay). The Orang Asli are further divided into 18 sub-ethnic group according to their different languages and customs. The Negritos are usually found in the northern region of the peninsula, the Senois in the central region, and the Proto-Malay in the southern region. There is an Orang Asli museum at Gombak, which is about 25 km north of Kuala Lumpur.
Source: http://en.wikipedia.org/wiki/Orang_Asli



Ekcelli mase saya Form 1 dulu yeitu pada tahun 1989; saya pernah pergi ke sini untuk wat kajian tempatan dengan sahabat2 satu group. Yang saya ingat saya pergi naik bas dengan Cartina, Riza.. dan beberapa yang saya x ingat nama korang (sowiii, heee..) Masa tu zaman gile2, wat kajian tah apa2, ketawa je memanjang tapi tup tup kajian kiteorang dapat no. 1, perghhh!! Masa zaman tu, muzium ni hanyalah sebuah rumah kayu orang asli kecil dan x banyak bahan dalamnya. Tapi saya expect dah banyak perubahan since dah dikomersialkan dan saya pun dah wat research sket kat tenet sebelum bertolak ni.

Contoh rumah kaum Semah-Beri

Perjalanannya amek mase kira2 10-15 minit aje dari Taman Ibukota, Gombak (tapi kalau la bukan kerana kete depan saya yang bawak 20km/j kat jalan lama Bentong tu, dah tentu saya sampai cepat lagi!) Korang tayah risau pasal takot x jumpe sebab signboard ke muzium ni ada disepanjang perjalanan membuatkan orang yang kaki sesat macam saya memang bleh speed dengan yakinnya.


Barang2 yang digunakan bagi tujuan santau. Sedey dowh bile teringat one of it pernah berada dalam badan saya! blogger-emoticon.blogspot.com


Telahan saya mengenai kemajuan muzium ni memang ternyata benar (skemanye....). Bangunan muzium dah diganti dengan bangunan batu (dulu rumah kayu) dan banyak kemudahan2 lain yang ditambah macam pentas, ruangan seni kraf, perpustakaan, gelanggang futsal. Parking? Xde masalah- ruang parkingnya sangat luas dan korang tayah risau nak carik parking sebab rata2 rasenye ramai yang masih belum tau pasal muzium ni dah x berkunjung ke sana.


Koleksi Kraftangan Orang Asli


Apa yang korang perlu tau pasal muzium ni? Well, (cewah).. korang bleh refer kat sini untuk full info ok. Banyak bahan berguna yang boleh korang pelajari mengenai orang asli kat sini. Untuk baca sepintas lalu saja, kiteorang dah habeskan hampir sejam kat situ, itupun dah banyak edit masa kat satu2 section pasal kaki saya dah sakit (hehe...) Tapi budak2 tu bukan sekadar pergi melawat je tau, saya siap bagi kuiz berdasarkan apa yang dorang baca & lihat kat dalam muzium tu tadi. Sapa yang berjaya jawab, dapatlah McD! Hehee....

Bahagian Kelahiran

Bahagian Hasil Kraftangan

Senarai suku2 kaum orang asli yang terdapat di Malaysia. Cube teka ada berapa jumlah suku semuanya? Hehee...

Bangunan muzium lama yang dijadikan pusat jualan hasil kraftangan orang asli
Tempat parking luas giler seh!

Gelanggang futsal (dasat tuuuuu... ingat orang asli masih mundur ke? Heheh!)

Perpustakaan

Tangga untuk naik ke muzium dari lot parking

Ooops! Dah habes sudah!... :bofu_48:

Notes: Korang jangan memandai nak amek gambar kat dalam tu sebab sebenarnya xleh amek gambar. Heheee.. tapi saya ni memang suke aktiviti adventure dan kene kejar ngan pak guard! Tapi pd pendapat saya sepatutnya depa bagi pelawat amek gambar sebab melalui gambar orang boleh promotekan muzium tu, cam saya wat ni, kan? Kan? Kan?
blogger-emoticon.blogspot.com

Selasa, 2 Jun 2009

Lama sungguh!

Selasa, Jun 02, 2009 0 Comments



Memang sungguh menakjubkan la. Saya wat permohonan untuk dapatkan 'refund' potongan bulanan SOCSO saya 5 tahun yang lepas iaitu pada tahun 2004. Masa tu saya baru dapat tau yang majikan sebenarnya tayah wat potongan so saya pun nak tuntut la hak saya. Borang nak isi tayah cakap la, tebalnya cam kertas soklan pekse 100 orang murid, maklumlah saya nak claim untuk 2 tahunnya potongan. Masa tu saya pun mula la merancang nak bayar itu, ini dengan duit tu.... :mDuit:


Upenyer tak saya sangka tuntutan saya ni baru settle bulan lepas, Mei 2009? Amaunnyer memang la bukan banyak sangat tapi untuk orang yang 'kurang kaya' cam saya ni amaun banyak tu pun dah kire 'masyukkkkk..' heee :pandaGeli_03:. Saya jadik pelik la plak sebab memikirkan apakah prosedurnya dan berapa banyak stage dia kene lalui sampai 5 tahun baru settle? Walhal kalau kite lambat bayar, tak sampai 2 bulan dah sampai segala surat riba. Tu blom masuk citer KWSP lagi, lagi best. Baru 2 bulan lambat bayar dah siap ade orang call usha payment. Tapi kalau kite nak tuntut hak kite kat depa, perghhhh.. punye la lambat giler nak settle. Saya bukanla nak kondem tapi nilah hakikatnya. Kalau ade sesape yang berkaitan dengan 2-2 badan ni nak bagi komen, silakan. Saya pun nak tau gak perkara sebenar dan bleh gak dikongsi ngan reader lain, k! :mKanta:

:minimo_01:

Rabu, 27 Mei 2009

Settle akhirnya...

Rabu, Mei 27, 2009 0 Comments
Ni citer lama. Arwah abah saya dah meninggal 14 tahun yang lalu iaitu pada 06 Disember 1995 akibat penyakit TB. Masa tu saya baru saja habis SPM dan baru balik ke rumah dari SMT Ipoh. Saya masih ingat, masa saya tengah mewarna batik (mase tu keje sementara kat kilang batik), saya dapat panggillan dari abang no. 2 saya;
"Assalammualaikum. Ni nak bagitau, harap bersabar ye. Abah dah meninggal pagi tadi kat hospital. Baliklah."
Masa tu saya terus balik dan siap2kan tempat untuk jenazah. Dalam jam 10.30 pagi jenazah pun sampai dengan van hospital diiringi oleh mak & abang saya no. 3. Saya masih ingat, mak saya masuk ke rumah dan terus bagitau saya sambil menangis; "Farah, abah hang dah xdak..."

Itu citer 14 tahun yang sudah. Harini kami semua adik-beradik dipanggil untuk bicara hal pembahagian harta arwah abah di Jabatan Ukur & Pemetaan Selangor di Wisma JUPEM, Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Kenapa lambat? Sebab kami semua sebenarnya agak kolot bab pembahagian harta & tak tau tanggungjawab kiteorang sebagai waris. Menurut pegawai bertugas, Tuan Rosli Bin Nordin, kalau menurut kajiannya memang itulah faktor tertinggi mengapa orang ramai selalu lambat menuntut hak mereka. Selebihnya, ada yang merasa terlalu awal untuk menuntut, xmau berberebut harta dsbgnyalah. Tapi terus-terang saya katalah, selepas mendapat keterangan dari beliau, barulah saya faham betapa pentingnya me'nyetel'kan bab pembahagian harta ni sejurus selepas kematian. Dan betapa penting juge untuk yang masih hidup untuk membuat wasiat sebelum meninggal (kalau ade harta la... kalau harta setakat cerek air cap buaya tu tayah! 21 ). So pada yang ada harta tu, cepat2lah memikirkan untuk membuat wasiat. Kalau nak bubuh nama saya dalam senarai pewaris pun saya x kesah 04. Sesapa yang masih blom lagi menuntut hak sebagai waris, lakukanlah sekarang sebab lagi lama kes disimpan lebih rumit nak disettlekan. Kepada Tuan Rosli Bin Nordin, saya ucapkan mekaseh kerana telah menjalankan tugasannya dengan begitu baik. Moga kite semua mendapat keberkatan dari-Nya, amin.


INFO UNTUK DIKONGSI BERSAMA

1. Apakah makna 'hukum fara 'idh'?

11. Apakah hukumnya bagi seorang yang tidak menjalankan hukum fara'idh?

iii. Harta daripada mana yang dimaksudkan dalam hukum fara'idh?

IV. Sekiranya harta tersebut telah dipakai oleh salah seorang waris (anak) tanpa diketahui oleh waris yang lain, apakah hukumnya?

V. Apakah hukumnya jika harta itu disimpan lama-lama oleh seorang waris (anak) dan waris yang lain menuntut bahagiannya?

VI. Pentadbiran keluarga waris telah membahagikan waris tersebut kepada isterinya, patutkah diikut pembahagian tersebut atau mengikut hukum fara'idh yang telah ditetapkan?

Vii. Adakah anak sebapa lain ibu berhak menerima waris (harta pusaka peninggalan bapa) tersebut?

Vlll. Adakah anak seibu lain bapa berhak menerima waris (harta pusaka peninggalan bapa) tersebut tanpa meninggalkan wasiat?

IX. Berapakah jumlah yang wajib dibahagikan kepada anak lelaki, anak perempuan dan isteri mengikut hukum fara'idh?

X. Pembahagian waris tersebut sebanyak $5,000.00 (Lima Ribu Ringgit) sebulan mulai Mei 1998.

Isteri 1 orang.
Anak lelaki 4 orang
Anak perempuan2 orang (termasuk sebapa lain ibu).

Jawapan:

i. Tentang hukum fara'idh: Fara'idh ialah berasal daripada perkataan faradha (فرض), di dalam bahasa Arab yang bererti ketentuan atau kepastian. Jika yang dimaksudkan dengannya berkaitan dengan warisan atau harta pusaka, maka ertinya ialah bahagian yang telah ditetapkan mengikut hukum syara' untuk ahli waris.

Dengan itu, jika pengertian hukum dikaitkan dengan pengertian fara'idh, maka makna hukum fara'idh yang ditanyakan ialah ketetapan yang diberikan Allah tentang kedudukan harta yang ditinggalkan oleh si mati atau hukum yang diberikan Allah dalam menangani pemerosesan pembahagian harta warisan kepada yang berhak.

Untuk rnengetahui proses pembahagian yang telah ditetapkan ini, sarna ada daripada sudut caranya atau kadarnya, siapa yang berhak rnenerimanya daripada kalangan ahli waris dan sebagainya, ialah melalui apa yang dinamakan ilmu fara 'idh.Pengertian ilmu fara 'idh menurut sebahagian ulama ialah suatu ilmu untuk mengetahui cara-cara pembahagian harta pusaka kepada yang berhak daripada kalangan ahli waris. (Mu 'jam Lughat AI-Fuqahd' h. 341).

Pembahagian harta warisan melalui cara yang terdapat di dalam ilmu fara'idh akan menghasilkan pembahagian yang seadil-adilnya kerana ia berdasarkan wahyu.Kadar dan bahagian masing-masing sebenamya telah ditetapkan oleh wahyu. Manusia atau pihak mahkamah misalnya, hanya berfungsi sebagai menunaikan perlaksanaan hukum Allah dalam perkara ini.ii. Hukum atau tatacara pembahagian harta waris melalui fara'idh adalah wajib.

Ayat-ayat mengenai faraid ini banyak terdapat dalam AI-Qur'an, begitujuga dalam hadis-hadis.

Di antaranya ayat berikut:يوصيكم الله فى آولدكم ، للذكر مثل حظ الأنثيين فإن كن نسآء فوق أثنتين فلهن ثلثا ما ترك، وإن كانت وحدة فلها النصف.

Tafsirnya: "Allah memerintahkan kamu mengenai pembahagian harta pusaka untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga daripada harta yang ditinggalkan oleh si mati.

Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja maka bahagiannya ialah seperdua (separuh harta itu)……"(sehingga akhir ayat). (Surah AI-Nisa ': 11)Dan hadis:عن ابن عباس رضى الله عنهما عن النبى صلى الله عليه وسلم قال: اقسموا المال بين أهل الفرائض على كتاب الله تعالى.

Maksudnya: "Daripada Ibnu 'Abbas Radhiallahu 'anhuma daripada Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam sabdanya: "Kamu bahagi-bahagikanlah harta (pusaka) di antara ahli fard 'idh (waris) berdasarkan Kitabullah. "(Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)

.Di zaman permulaan Islam sebagaimana yang diceritakan oleh Jabir Radhiallahu 'anhu, bahawa seorang perempuan Uanda) iaitu isteri kepada Sa'ad bin Al-Ruba'i, datang kepada Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam mengadukan perihal dua orang anak perempuannya hasil perkongsiannya dengan Sa'ad. Perempuan Uanda) ini berkata: "Wahai Rasulullah, dua orang ini adalah anak perempuan Sa'ad bin Al-Ruba'i, bapa mereka telah mati syahid semasa berperang bersamamu wahai Rasulullah di Uhud.

Kemudian bapa saudara mereka berdua telah mengambil harta mereka, dia tidak memberikannya kepada mereka walau sedikitpun dan kedua mereka ini tidak akan dapat berkahwin tanpa harta." Maka Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Allah akan memberi keputusan hukum mengenainya."Tidak berapa lama kemudian turunlah ayat 11, surah AI-Nisa' yang telah disebutkan sebahagiannya di atas.

Setelah itu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam mengirim utusan kepada bapa saudara kedua anak perempuan itu untuk memaklumkan pesanan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam yang bermaksud: "Berikan kepada dua anak perempuan Sa'ad 2/3 dan kepada ibunya 1/8, manakala bakinya untukmu." (Hadis Jabir ini diriwayatkan oleh ahli hadis yang lima kecuali Nasa'i).

Berdasarkan ayat dan hadis Jabir di atas, adalah wajib membahagikan harta waris mengikut bahagian yang telah ditetapkan dalamfara'idh dan cara inilah yang paling baik bagi mencapai keadilan yang sebenar.Setiap yang wajib itu akan mendapat pahalajika dilakukan dan mendapat seksa jika ditinggalkan.

Sebagaimana yang telah disebutkan bahawa hukum fara'idh hanya membicarakan harta pusaka yang ditinggalkan oleh orang yang meninggal, maka yang dikira sebagai harta pusaka ialah semua harta yang dimilikinya secara sah sehingga dia meninggal.Sebaik saja dia meninggal, semua harta peninggalannya sudah dikira sebagai hak milik para ahli warisnya.

Tetapi sebelum menjadi milik ahli waris secara sab dan sempurna, ada lima perkara yang perlu dilakukan, yakni harta waris akan diproses menerusi hukum fara'idh melalui cara berikut:

(1) Yang mula sekali perlu (bahkan wajib) diperhatikan ialah tentang kedudukan harta waris itu sendiri daripada segi hak dan kaitannya dengan perkara-perkara lain seperti zakat, nazar, kaffarah, haji, gadaian, denda hukum, hutang kepada Allah dan sebagainya.Dengan demikian, jika zakatnya belum dikeluarkan, maka wajib dikeluarkan. Jika sebahagiannya juga ada diperuntukkan untuk nazar oleh si mati, maka wajib ditunaikan.

Jika antara harta itu terdapat gadaian juga wajib ia diasingkan. Jika ada hutang si mati kepada Allah, maka bayarlah hutang itu. Jika semasa hidupnya sudah wajib dia menunaikan haji, tetapi dia tidak pergi menunaikannya, maka wajib juga diasingkan untuk keperluan menghajikannya, begitulah seterusnya

.(2) Setelah cara pertama yang di atas dapat disempurnakan, maka baki harta itu diperuntukkan pula untuk perbelanjaan perlaksanaan fardhu kifayahnya, seperti membeli kain kafan dan keperluan pengkebumiannya menurut yang selayaknya.

(3) Kemudian bakinya yang masih ada dikeluarkan untuk melunaskan segala hutangnya kepada orang lain, iaitu hutang yang sabit mengikut pengakuannya semasa hidup atau yang sabit melalui bukti-bukti yang diperakui kerana hutang itu wajib dibayar bagi pihak si mati.

(4) Daripada baki harta itu lagi dibayarkan (diasingkan) pula untuk keperluan wasiatnya jika ada, iaitu tidak lebih daripada 1/3 (sepertiga) daripada baki harta yang ada setelah perkara-perkara di atas diselesaikan.

Sekiranya dia mewasiatkan semua atau sebahagian hartanya, maka wasiat ini tidak diterima, tetapi cukup dikeluarkan 1/3 (sepertiga) sahaja untuk wasiatnya itu.

(5) Baki harta yang masih ada selepas empat perkara di atas dilakukan, maka itulah dia harta waris yang menjadi milik semua ahli waris yang berhak.Itulah juga harta yang dimaksudkan di dalam hukum faria'id yang wajib dibahagi-bahagikan kepada semua ahli waris yang berhak, sesuai dengan kadar bahagian masin masing. (Nihayah AI-Zain h. 281)

iv. Pada dasamya memanglah tidak boleh memakai, mengambil, termasuk memakan harta yang dimiliki oleh oranglain tanpa keizinannya.

Firman Allah Ta' ala:ولا تأكلوا أموالكم بينكم بالبطل وتدلوا بها إلى الحكام لتأكلوا فريقا من أموال الناس بالأثم وأنتم تعلمونTafsirnya: "Dan jangan kamu makan atau mengambil harta orang lain di an tara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula menghulurkan harta kamu (sebagai rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan atau mengambil sebahagian daripada harta manusia dengan berbuat dosa, padahal kamu mengetahui salahnya.(Surah Al-Baqarah: 188)AI-Qadi Abu Ya'la berkata, a-bathill atau jalan yang salah yang disebutkan dalam ayat di atas mempunyai dua pengertian.

Pertama: . Mengambil harta berkenaan tanpa kerelaan pemiliknya, seperti mencuri, merampas dan khianat. Kedua: Mengambil dengan kerelaan si pemilik tetapi salah di segi hukum, seperti melalui judi, nyanyian dan harga arak.Mengikut AI-Zajjaj, di antara makna al-bdthil berkenaan ialah menyelewengkan amanah. (Ibnu AI-Jauzi, Zfid AI-Masir 1/176177). .

Ayat ini jelas melarang mempergunakan harta milik orang lain secara bathil.Di dalam kes-kes tertentu kita tidak dilarang mempergunakan (memakan) harta tertentu yang dimiliki orang-orang tertentu mengikut kadar yang tidak melampaui batas.

Firman Allah Ta'ala:ليس على الأعمى حرج ولا على الأعراج حرج ولا على الميض حرج ولا على أنفسكم أن تأكلوا من بيوتكم أو بيوت ءابآئكم أو بيوت أمهتكم أو بيوت إخوانكم أو بيوت أخوتكم أو بيوت أعممكم أو بيوت عمتكم أو بيوت أخوالكم أو بيوت خلتكم أو ما ملكتم متاتحه أو صديقكم ليس عليكم حناح أن تأكلوا جميعا أو أشتاتا.

Tafsirnya: "Tidak ada salahnya bagi orang buta, dan tidak ada salahnya bagi orang tempang, dan tidak ada salahnya bagi orang sakit (jika masing-masing tidak menjalankan sesuatu perintah disebabkan keuzurannya menghendaki dia berlaku demikian) dan juga tidak ada salahnya bagi kamu (termasuk orang-orang tersebut turut sama) makan di rumah kamu sendiri, atau di rumah bapa kamu, atau di rumah ibu kamu, atau di rumah saudara kamu yang lelaki, atau di rumah saudara kamu yang perempuan atau di rumah bapa saudara kamu (sebelah bapa), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah bapa), atau di rumah emak saudara kamu (sebelah ibu) atau di rumah yang kamu kuasai kuncinya, atau di rumah sahabat kamu, tidak juga menjadi salah bagi kamu makan bersama-sama atau berasingan (hingga akhir ayat). "(Surah Al-Nur: 61)

Di antara pengertian ayat ini ialah: Tidak menjadi kesalahan kita makan di rumah kaum kerabat tersebut, termasuk juga di rumah anak sendiri. Selain di rumah mereka itu, termasuk juga di ladang yang terletak di dalam jagaan seperti hasil buah-buahan kebun atau binatang seperti air susu binatang ternakan itu sekadar yang dimakan dan diminum saja. Keharusan hukum seperti ini berdasarkan kepada kebiasaan adanya keizinan dan kerelaan dalam perkara berkenaan kerana keakraban kekeluargaan yang akrab dan persahabatan yang erat.

Mengikut nada pertanyaan nombor iv di atas, barangkali harta waris yang dipakai oleh salah seorang waris tanpa diketahui oleh waris lain tidaklah termasuk dalam kes tertentu yang disebut di atas.

Adalah jelas di sini seperti disebutkan, bahawa dia memakai harta waris tanpa diketahui oleh ahli waris yang lain. Walaupun dia memakai tanpa diketahui oleh ahli waris yang lain, tetapi sekiranya yang dipakainya itu kurang ataupun bertepatan dengan kadar bahagiannya sendiri yang dia memang berhak terhadapnya, maka tiadalah ia salah.

Namun sekiranya yang dipakai itu melebihi daripada kadar setakat yang dia berhak, maka perbuatannya itu adalah salah. Seeloknya janganlah ia dipakai-pakai, sehingga lima perkara yang disebutkan di atas telah diselesaikan semuanya, termasuk pembahagian secara hukum faraidh.

v. Sebagaimana yang telah diterangkan di atas, bahawa apabila harta waris sudah diproses melalui 4 cara pemerosesan itu, maka barulah dibahagi-bahagikan kepada ahli waris yang berhak. Apabila ia disimpan atau ditahan oleh salah seorangahli waris tanpa sesuatu sebab yang dibenarkan syara', bermakna dia menahan atau menyimpan hak orang lain.

Jika yang empunya hak menuntut haknya, tetapi tidak diberikan, lalu binasa atau hHang, maka dia mestilah menggantinya.

vi. Sekiranya pentadbir harta waris memberikan harta waris kepada isterinya sendiri adalah tertakluk kepada beberapa perkara. Di antaranya ialah, adakah isteri itu termasuk salah seorang ahli waris dan j ika termasuk ahli waris, adakah yang diberikan itu menepati kadar yang si isteri itu berhak menerimanya?Sekiranya dia bukan ahli waris atau menerima lebih daripada kadar yang dia berhak, bermakna dia menerima yang bukan haknya.

Vll. Orang yang berhak kepada harta waris hanyalah orang-orang yang disebut sebagai ahli waris yang terdiri daripada pihak lelaki dan perempuan, seperti berikut:
Daripada pihak lelaki:
I. Anak lelaki
2. Anak lelaki daripada anak lelaki (cucu).
3. Bapa.
4. Datuk
5. Saudara lelaki seibu sebapa (saudara kandung)
6. Saudara lelaki sebapa
7. Saudara lelaki seibu
8. Anak lelaki daripada saudara lelaki seibu sebapa
9. Anak lelaki daripada saudara lelaki sebapa
10. Bapa saudara yang seibu sebapa dengan bapa
II. Bapa saudara yang sebapa dengan bapa
12. Anak lelaki daripada bapa saudara yang seibu sebapa
13. Anak lelaki daripada bapa saudara yang sebapa dengan bapa
14. suami
15. Orang yang memerdekakan hamba sahaya (bekas tuannya).

Daripada pihak perempuan:
1. Anak perempuan
2. Anak perempuan daripada anak lelaki
3. Ibu4. Nenek perempuan daripada pihak ibu
5. Nenek perempuan daripada pihak bapa
6. Saudara perempuan seibu sebapa
7. Saudara perempuan sebapa.
8. Saudara perempuan seibu
9. Isteri.
10. Perempuan yang memerdekakan hambanya

Sehubungan dengan persoalan yang dikemukakan, maka isteri, 4 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan adalah ahli waris kepada harta yang ditinggalkan oleh si mati kerana mereka itu termasuk dalam senarai 25 orang yang disebutkan di atas.

viii. Nisbah kepada si mati, maka anak -anaknya adalah sama, sarna ada daripada isteri pertama atau yang kedua, dan yang dikira sebagai anaknya itu ialah anak kandung hasil daripada perkahwinan yang sah. Dalam hal ini tidak termasuk anak tiri perempuan (anak perempuan seibu lain bapa).

Yang membezakan mereka hanyalah daripada lelaki dan perempaun dalam pandangan ilmu fara'idh, di mana pihak lelaki mendapat kadar dua bahagian daripada bahagian perempuan. Dalarn kes seperti ini si isteri mendapat 1/8 daripada harta peninggalan suamiya.Jadi mengikut hukum fara'idh harta berkenaan tidak boleh dibahagi-bahagikan kepada anak-anak tiri perempuan daripada isteri pertama si mati.ix. Pembahagian harta waris yang $5,000.00 sebulan itu adalah seperti berikut:

Seorang isteri mendapat -1/84 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan(termasuk sebapa lain ibu itu) -'Ashabah

.Pengertian 'ashabah ialah: "Baki daripada yang 1/8 mereka bahagi-bahagikan bersama dengan mengambil kira bahawa bahagian seorang lelaki sarna seperti bahagian dua orang perempuan, ia disebut di dalam AI-Qur'an dengan perkataan:للذكر مثل حظ الأنثيين

Perinciannya: $5,000.00
Isteri 1/8: $ 625.00
2 orang anak perempuan =$ 437.50 x 2 orang $ 875.00
4 orang anak lelaki = $ 875.00 x 4 orang -= $ 3,500.00

Negara asal : Brunei darussalam Negeri : Brunei Badan yang mengisu fatwa : Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam Penulis/Ulama : Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned Tarikh Diisu : 1998

Khamis, 21 Mei 2009

PUTEH - Tinggal kenangan

Khamis, Mei 21, 2009 3 Comments

Saya pun dah tak berapa ingat tahun berapa saya amek kucing ni. Mase tu budak yang jadik assistant saya kat office, Nurul namanya kata mak dia nak buang anak kucing. Disebabkan rasa kesian, saya offer diri untuk bela kucing ni yang saya beri nama, Putey (sebab dia 100% fully covered ngan bulu putih semata2). Makanya saya pun bela la Putey ni since then tapi bile saya pindah, saya x dapat bawak dia same sebab hubby x suke kucing, huhuuu:puteh_11:. Maka tinggallah dia bersama ibu angkat yang membesarkannya yeitu: ibu saya! Heee... sengihnampakgigi

Budak ni penakut orangnya (Orang? Xkan nak tulis 'binatangnya plak?' Lagi pelik!) Dia pantang terdengar bunyi sure dia amek langkah seribu, walaupun bunyi tu sebenarnya bunyi saya tengah panggil dia! (Teruk sangat ke suara saya ni? :puteh_23:) Dia jugak jarang dah balik umah semenjak berstatus 'romeo'.. maklumlah dah banyak umah bini nak kene singgah. Tapi harini memang mengejutkan la. Bila saya datang umah ibu saya, bau kencing dia merata2 kat dapur dan saya pasti bau tu saya kenal motifnya. Allah gerakkan hati saya untuk masuk dalam bilik mak saya dimana saya jumpa dia sudah x bernyawa di bawah lemari. Dah tertulis harini dia akan matikan, so saya xde la sedey ngat tapi yang saya kecewa sebab cara dia mati sama je macam kucing2 saya sebelum ni yeitu diracun! Saya heran la nape maseh wujud lagi manusia spesis kejam pada binatang kat dunia ni? Memang saya akui la sebagai pemegang status 'romeo' kucing saya ni mesti dah terjah dan wat gaduh ngan kucing jiran2 lain tapi itu sifat binatangkan. Bukannya dia ada akal pun. Tapi la ni manusia yang Allah bagi akal ni xleh pikir pun pasal ni, so mana lebih baik? Manusia ke binatang? Lu pikirlah sendiriiii...


:puteh_22:
Follow Me at flickr! .