Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Rabu, 7 Januari 2009

Rumahku????

Cam tak caye je kuar paper. Inilah umah aku beli dari Mirul dalam perut, la ni dah masuk darjah satu, jgn kate umah, tiang pun xde... ape naseb? Duit dah berbelas ribu habes rumah xde?????!!! Mat Saleh ni penipu je sebabnyer mana mungkin projek ni diteruskan kalau dah sebahagian lot yang kononnya nak dirikan rumah tu kerajaan dah pun wat highway baru. Dia memang dah lama pun tau hal ni... tp xperlah, bak kate hubby aku, kat dunia dia bleh lari, kat akhirat sok kite jumpe!

Hilang sabar

Oleh Maiamalina Mohamed Amin
maiamalina@hmetro.com.my

RAWANG: Hampir tujuh tahun menunggu, pembeli kediaman Serendah Perdana di sini tidak boleh bersabar lagi apabila rumah impian mereka gagal disiapkan, malah terbengkalai begitu saja sejak permohonan pembelian diajukan sekitar 2002.

Namun, kontraktor bertanggungjawab terhadap projek terbabit yang juga program di bawah skim pemberian tanah secara terancang tetap melahirkan keyakinan kediaman berbentuk ‘country resort living’ itu akan dibangunkan.

Meskipun sedar banyak kesulitan dihadapi termasuk kelewatan mendapatkan kelulusan dan bantuan teknikal, Kamsu Sdn Bhd (Kamsu) masih dengan pendirian pihaknya akan menyiapkan 550 unit banglo dan rumah berkembar di tanah berkeluasan 100 ekar.

Menurut Pengarahnya, Mat Saleh Manap, tanggungjawab menyempurnakan projek Serendah Perdana perlu digalasnya, tetapi dalam pada itu beliau turut mengharapkan kerajaan negeri dan agensi berkaitan membantu dari segi teknikal.“Ini bukan projek perumahan biasa sebaliknya projek di bawah program pemberian tanah secara terancang membabitkan syarikat saya, Kamsu dilantik sebagai kontraktor dan kerajaan negeri.“Atas sebab itu saya bertanggungjawab menyempurnakannya meskipun sedar kini hampir tujuh tahun ia tergendala berikutan kerenah birokrasi dalam mendapatkan kelulusan kerja tanah dan kebenaran menjalankan pembangunan.

“Kelewatan ini bukan disengajakan kerana pihak kami menghantar permohonan membangunkan kawasan sejak 2000 sebelum ia dilancarkan pada 2002 dengan hampir 340 pemohon peringkat pertama dan kedua memohon sebagai pembeli.

“Saya tidak pasti apa yang membuatkan proses melulus memakan masa terlalu lama, tetapi selepas diasak barulah 27 Mac tahun lalu menerima kelulusan bagi pelan kerja tanah, bangunan dan infrastruktur,” katanya ketika ditemui, semalam.

Ditanya bila kerja pembinaan akan dimulakan, Mat Saleh berkata, sukar memberitahu tarikh tepat berikutan mendakwa terima arahan mengatakan projek tidak boleh diteruskan meskipun menerima kelulusan sepenuhnya daripada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor.

Penjelasan itu bagaimanapun gagal memuaskan hati pembeli apabila ada antaranya menyifatkan Serendah Perdana bakal menjadi projek gajah putih selepas tiada tanda kontraktor mahu membangunkannya.

Ahmad Hisham Hashim, 30-an, berkata dia sudah menjelaskan pendahuluan hampir RM30,000 membabitkan 10 peratus deposit termasuk yuran pengesahan dan guaman, tetapi hampa rumah belum siap, malah tapaknya tetap kosong tanda tiada pembangunan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .