Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Rabu, 28 Mac 2018

JJCM: Bandar Maharani, Muar, JDT (Versi Nak Makan Apa)

 


Saya tauuuu... korang sume musti tertunggu-tunggu part yang ni, kannnn... ahaks! Takpe, takpe jangan memalu. Kita sama je, hobi suka makan agaga... Okeh, harini saya nak cite pasal apa makanan yang jadik trademark kat Bandar Maharani ni. Jom kita mula..!

1) SATE MAHARANI
Kalau korang pegi Muo dan terlepaih nak makan sate, memang malang betuilah nasib korang kihkih. Sate ni sangat mudah nak didapati dimana-mana kedai makan sebagai sarapan pagi. Best, kan? Kalau kat tempat lain mana ada orang juai sate pepagi buta weh!

2) SOTO AYAM MUO
Ni pun dish sarapan pagi yang hamat mudah korang nak jumpa. Muo punya soto lain dari yang biasa. Depa ada resepi rempah yang tersendiri sebab tu kalau korang makan soto kat tempat lain rasanya tak serupa dengan hat kat Muo ni. Kalau korang maleh nak carik bahan-bahan untuk masak sendiri soto Muo ni, jangan risau sebab ada je juai pes rempah soto kat memana kedai kat area sini. So balik umah nanti bila tetiba ghase macam nak makan soto versi Muo, korang cuma tambah air & bahan-bahan basah aje. Sonang sangat lebih-lebih lagi untuk orang yang berpenyakit M hajaja...

3) MEE BANDUNG MUO
Mee bandung memang ada macam-macam version okeh tapi hat Muo nih is the best among the best, percayalah huhu... Ada banyak gak kedai makan yang juai mee bandung ni tapi yang paling pemes dan terbaek sudah semestinya jatuh kepada Restoran Mee Bandung Abu Bakar Hanipah kat Jalan Abdullah, Pekan Muar, 84000 Muar, Johor. Koordinatnya: 2.0465466,102.4961549,12z. Sultan Johor pun datang sini nak makan mee bandung dia okeh!

4) ASAM PEDAS
Waktu makan tengahari atau makan malam korang wajib cuba asam pedas nih. Biasanya ada banyak pilihan asam pedas macam asam pedas ikan duri, ikan maung, ikan pari, ikan merah dan banyak lagilah. Kena plak makan dengan telur masin pastu kalau ada sambal belacan dengan ulam, perghhh! *lap hinguih* Heyyyy, walaupun saya langgor pantang bedal nasik, tapi saya masih ikut Kevin punya diet rules tau. Kuantiti nasi ikut besor segenggam tangan sendiri, bukan pinjam tangan orang lain ye anak-anak! Err.. tangan toklaki pun tak dibenarkan. Owh ye, yang pemes kat sini kalau tengahari korang boleh cuba carik Kedai Makan Pok Deh dan malam kalu, pi carik kat Medan Ikan Bakar Sabak Awor untuk rasa asam pedaih yang power.

5) MEE SIPUT GORENG
Asek makan berat je kan, cuba korang rasa mee siput goreng ni pulak. Rasa dia macam makan kopok cicah sambal cuma takde rasa ikan, hee... Ada banyak tempat yang jual mee siput ni dan bermacam versi tapi saya cuma beli dekat Don-Hu Jurassic Park tu aje. Hat ni sambal kicap dia memang terbaek wo!

Hmm... saya rasa-rasa la kan macam ada lagi je trademark dish bandar Muo ni tapi hilang ingatan pulak. Kalau ada sesapa yang nak sajes makanan lain, jangan le memalu tinggalkan komen okeh. Mana tau kot sampai sana lagi, korang nak belanja saya makan pulak agaga... *harapan*.

Untuk yang nak tau tempat menarik boleh dilawati bila berada di Bandar Muo, silelah ke sini
----> https://deebpunyecite.blogspot.my/2018/03/jjcm-bandar-maharani-muar-jdt-edisi.html

Signature

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .