Sesungguhnya Islam itu teramat cantik, tidak mungkin mengetepikan kecantikan seni fotografi yang istimewa, yang mampu menyentuh jiwa dengan 'cahaya islam' yang hakiki - Peter Sanders


Follow Us @soratemplates

Rabu, 2 November 2011

Inovasi: Daging Burger Tiruan Daripada Najis Manusia!



Sumber: Email

Makanan tiruan kini kerap menjadi isu, khabarnya dunia mengalami krisis makanan global. Dan ada pihak yang bertindak untuk menyelesaikan masalah dengan mencari inisiatif untuk mencipta makanan tiruan seperti telur ayam tiruan, daging lembu tiruan dan yang terbaru Jepun telah muncul dengan inovasi baru iaitu menghasilkan daging burger dari bahan buangan manusia!

Mitsuyuki Ikeda, seorang pengkaji dari Okayama Laboratory, telah menghasilkan steak tiruan dari tahi manusia. Tokyo Sewage mulanya menghubungi saintis tersebut mencari penyelesaian kepada najis yang terlalu banyak di loji buangan najis. Mereka memintanya mencari kegunaan lain untuk najis tersebut kerana ianya mengandungi protein yang berlebihan disebabkan bakteria yang banyak.

Menurut beliau, setelah membuat kajian didapati bahan buangan manusia mempunyai jumlah protein yang tinggi. Warna merah pada daging burger itu diwarnakan dengan pewarna artifisial untuk membuatkan ia nampak segar, menarik dan kelihatan seperti daging burger yang sebenar dan menggunakan perasa soya sebagai bahan tambahan untuk memberikan rasa sebenar daging kepada najis yang diproses tersebut. Ujian awal menunjukkan orangramai yang merasa daging tahi ini tidak dapat membezakannya dengan daging lembu.
63% protein, 25% karbohidrat, 3% lemak dan 9% mineral merupakan kandungan yang ada dalam daging ini. mengasingkan bahan proteinnya, mencampurkannya dengan pemangkin dan memasukkan bahan bahan tersebut ke dalam mesin peletup untuk menghasilkan steak tiruan.

Tambah beliau, masalah utamanya bukan dari segi kesihatan tetapi dari psikologi manusia iaitu daging ini dibuat daripada najis. Ditambah pula dengan kos pembuatannya yang rumit menjadikannya agak mahal membuatkan harganya 10 hingga 20kali ganda lebih mahal daripada daging lembu biasa. Namun, itu hanyalah kos untuk kajian dan mungkin apabila kajian ini selesai harganya akan boleh dikurangkan supaya setanding dengan harga daging burger biasa. Jika tidak, ia tidak akan di pasarkan.
Katanya lagi, daging burger daripada najis manusia ini kurang lemak dan rendah kalori. Dan video berikut adalah tentang kajian Profesor ini sendiri.

- POOP BURGER: Japanese Researcher Creates Artificial Meat From Human Feces (Inhabitat, June 15, 2011):
Some hardcore carnivores have a hard time finding meat alternatives such as soy protein or tofu burgers to be palatable. But non-meat eaters may lose their appetite along with their carnivorous friends over this one – a meat alternative made from HUMAN EXCREMENT. Yep, you heard me correctly — Japanese scientist Mitsuyuki Ikeda has developed a “burger” made from soya, steak sauce essence, and protein extracted from human feces. Hit the break for a video explaining the process!

The meatpacking industry causes 18 percent of our greenhouse gas emissions, mostly due to the release of methane from animals. The livestock industry also consumes huge amounts of feed and water in relation to the amount of meat that it yields, and many find the industry to be inhumane and cruel to animals. These factors alone are reason enough for vegetarians to replace their meat intake with vegetable proteins and legumes. But Ikeda, a scientist at the Environmental Assessment Center in Okayama, sought to further the field of alternative proteins by recycling a form of protein-rich waste : sewage mud.

“Sewage mud” is exactly what you think it is – poop. Ikeda’s process begins by extracting protein and lipids from the “mud.” The lipids are then combined with a reaction enhancer, then whipped into “meat” in an exploder. Ikeda then makes the poop more savory, by adding soya and steak sauce.

Currently, the price of the poop burgers are 10-20 times that of regular meat, due to the cost of research, but he feels they will even out in a few years. He admits that “some people” may have a psychological aversion to eating artificial meat made of their own poop at first, but thinks many would be open to personally completing the food chain. He also notes that the burgers are extremely low in fat.
The artificial meat is low in fat and reduces waste and carbon emissions, however it’s hard to believe that any number of benefits could persuade consumers to take a bite out of a poop sandwich.
Notakaki saiz tujuh:
Hagak-hagak korang sanggup tak telan? Buwekkkk...!!!!


Signature

4 ulasan:

  1. nak terkeluar balik puding roti makan tadi, yucks

    BalasPadam
  2. Hahahaha! Seb baik den tak sompek makan pagi tadi hehe...

    BalasPadam
  3. @Nescafe aisJimat seh! Makan, kuar balik tadah makan! Akaka! Yeaks!

    BalasPadam

Terima kasih sebab komen! Saaaaayang korang!

Follow Me at flickr! .